Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hanzon
Jag har fått en repa i vindrutan, ca 30cm lång och någon millimeter bred. Repan är mitt i synfältet och är något irriterande.
Jag vet inte hur den uppkommit, med säkerhet kan jag säg att det inte är torkar-relaterat då repan är spikrak diagonalt.
Nu till min fråga - är det någon som har tips på hur jag ska få bort denna repa utan att behöva byta vindruta?
För ett antal år sedan fanns det en metod att laga stenskott. Man hällde i något flytande glas som sedan härdade med UV-ljus. Jämför tandlagningar. Jag har inte sett något om detta på senare tid, men har inte heller sökt information om det. Fråga en bilglasmästare om det finns kvar. Kruxet var att man skulle inte dröja för länge med behandlingen. Då kom det bara mer föroreningar i sprickorna.
Jag kan tillägga att jag har sett stenskottskador som har blivit åtgärdade. Dock inga egna. Hursomhelst så fungerade det.
Det finns absolut kvar, jag fick gjort en lagning för bara några månader sen. Det blir dock aldrig perfekt (fått gjort det några gånger på olika bilar), utan man ser alltid var lagningen gjorts.
En repa kan man inte fylla igen med glaslagning vad jag vet. Det skall vara ett stenskott som man gjuter igen med glaslagning.

En super extremt ytlig repa kan gå att polera bort, men har den minsta djup så går det inte pga att det är för mycket jobb och glaset blir också till en lins.

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Säger som till andra: Bor du kring Stockholms[…]