Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ersky
Många verkar av olika anledningar behöva byta grillens runda Volvoemblem. Det kan vara tidskrävande och krångligt att lossa grillen för att på baksidan lossa det skadade emblemet. Min grills clips satt väldigt hårt fast. Det var svårt att lossa den. Flera inlägg beskriver borttagandet av grillen. En annan enkel metod att byta emblem:

Man kan framifrån borra lös emblemets fästclips med en cirka 5 mm borr. Ha överseende med att jag beskriver övertydligt. Det är 8 st clips och utifrån borrar man med ögonmått 3 st hål där man bedömer att clipsen är fastgjutna i emblemet (borrdjup cirka 3 mm) för att få loss varje clips. De lossnar direkt och det gamla emblemet kan dras loss (använd en mindre rak mejsel för att lossa clipsen). Det nya emblemet trycks dit. Det är gjort på 10 minuter. Antagligen kan metoden användas på många Volvomodeller.
av sorsj
Undrar lite grann vad problemet är; det finns ingen anledning att ta bort grillen för byte av emblemet. En någorlunda bred skruvmejsel (stämjärn om du är riktigt proffsig), bryt loss emblemet; det enda som kan hända är att emblemets plastnabbar går sönder. Än sen, det gamla emblemet ska bara kastas!

Klart på under 2 minuter.

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Säger som till andra: Bor du kring Stockholms[…]