Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#747957
Igår köpte jag en V70 2.5FT -09. Den har gått som taxi mellan Landvetter och Göteborg. 20300 mil. Jag tycker den är slö och törstig. Ska den vara sån?
Kan inte förstå att det är 200 hästar i den. Om jag startar från en rödljus och vill komma iväg en aning fortare än grannen så måste jag varva upp bilen till 4000 varv eller så för att komma upp til 60 km/h inom en okej tidsram.

Jag var och provkörde en 2.5T i en S80 för 3-4 år sedan och tyckte då att den gick som ett skott. Jag vet inte om FT är samma motor som i den S80n men den jag har nu känns allt annat än pigg. Känns ungefär lika trött som den V70 D5 -06 som jag körde 2007.

Service ser den ut att ha fått på en verkstad som heter Volvo NärService i Landvetter AB.

Dessutom är den törstig. Körde hem från Göteborg till Sthlm igår. 106 km/h snitthastighet (landsväg i 80 och sen i 130 från Jönköping). 0.96 l/m drog den. Idag har jag kört den i Sthlm i 3-4 mil, 1.52 l/mil har den dragit. Jag sålde just min Chrysler Grand Voyager, med samma körning i Sthlms innerstad som jag gjort idag så brukade den dra 1.25. Ska en modern V70 dra 22 % mer än en Grand Voyager i stadstrafik?

Vad kan va fel? Är det ens något fel? Ska det var så här?

Tacksam för alla svar!

/Richard
#747965
Jag hade tidigare en V70 2,5T -08, en 200-hästare som din. Det är ingen raket precis. Troligtvis var S80:n du körde en MY10 med 231 hk, mycket stor skillnad.

Har du kollat upp bilen? Låter smått osannolikt att den i taxikörning endast rullat 20.000 mil på 4-5 år.
#747970
En taxi som har gått 20 300 mil? Har du kollat upp på något vis att det stämmer? Du har ju t.o.m namnet på verkstaden, vill dom stå för uppgifterna? (Är det en auktoriserad Volvoverkstad?) Tycker du det låter rimligt att en taxi bara har gått mellan Landvetter flygplats och Göteborg centrum? (Lite drygt 25 km enkel väg)
För att få klarhet i dina frågor kan du ju börja med att låta ta ett kompressionsprov.
#747982
Kör du på etanol eller bensin ?
Min S80 2.5FT MY10 med automat
drar nästan 2 liter milen i stan men på
landsväg med en snitt hastighet på 115 km/h
så drog den 1.12 mätt på pumpen. Jag kör enbart
på etanol. Du får nog vara väldigt lätt på foten
om du ska kunna köra snålt med den motorn.
Däremot är den inte slö utan rör på sig skapligt
om man trampar på lite.
#748817
Jag kör på bensin. Men man vänjer sig väl vid den här motorn. Jag är van vid amerikanska bilar och europeiska dieslar. Man blir väl bortskämd med att slippa varva. Visst rör bilen på sig om man gör en kick-down men så orkar jag inte köra. Dessutom så angavs att DSTC eller vad antisladdsystemet heter behövde service sist jag gasade lite.
Nåväl. Jag har utrett bilens historia och det skulle förvåna mig om den var skruvad. Om den är det har den tidigare (och enda) ägaren skapat en mycket intelligent ihopsatt story.
Serviceboken är komplett och fem olika handstilar noterar jag. Handstilarna hänger ihop med sina signaturer. Exempelvis: om signaturen RA signerat för 6000 mil den 1 november 2009 och sedan också signerat för 12000 mil den 1 oktober 2011 så hänger handstilarna för dessa två datum ihop.
I motorrummet sitter en dekal för att kamremmen är bytt vid ett datum och ett miltal, detta miltal, detta datum och denna handstil korrelerar utmärkt med miltal, datum och handstil för angivelserna för den ordinarie servicen i serviceboken för detta datum.
Besiktningen som är gjord (det har gjorts en) stämmer i tid och miltal med det intervall, tidsmässigt och milmässigt, som serviceboken ger mellan de servicetillfällen som är gjorda före och efter besiktningen. Vidare berättade ägaren att han varit i Iran ett år under vilken tid bilen stod stilla. Att döma av serviceboken rullade bilen knappt något alls under 2011.

Jag har ringt till Volvoverkstaden i Landvetter och bett dem slå in bilens regnummer i deras dator för att få höra vad de har gjort på den. De servicetillfällen de angav för bilen stämde, i tid och miltal, med servicebokens stämplar.

Vidare har jag talat med VIP-Taxi i Landvetter som bekräftar att han i huvudsak har kört affärsfolk mellan Landvetter flygplats och Göteborgs stad. Cirka 10 enkelresor per dag, alltså drygt 25 mil om dagen. Om man kör 20 dagar per månad, 12 månader om året (utan semester) blir det 6000 mil om året. Har bilen stått mer eller mindre stilla ett år blir det 18000 mil sedan den var ny. Bilen har gått 20400 mil.

Tycker jag det låter rimligt att en Taxi i huvudsak gått mellan Landvetter och Göteborg (som Rådlös frågar)? Jag vet inte hur förhållandena är i Göteborg. Jag är från Stockholm. Här har vi flera åkare som specialiserat sig på att i huvudsak köra tur och retur Arlanda-Stockholm. Motsvarande specialiseringar för en specifik rutt återfinns över hela världen. Så ja, jag tycker det låter rimligt att det finns taxibilar som mest bara går mellan Landvetter och Göteborg.
Senast redigerad av 1 Rmbb, redigerad totalt 0 gånger.
#748824
VIP Taxi Landvetter tar enligt prislistan på deras hemsida 405 kr för turen Landvetter -> Centrala Göteborg. 10 enkelresor om dagen ger en intäkt på cirka 4000 kronor om dagen. Kan de verkligen gå plus på det? Snitt för en taxichaufför i Västra Götalands län ligger runt 21-22000. Inkl arbetsgivaravgift är det ju nästan 30 000 i månaden, dvs runt 1500 kronor om dagen.

Well, i övrigt håller jag med om att 2.5FT 200 hk är ganska slö, inte alls som gamla 2.5T 210 hk eller som nyare 2.5FT med 231 hk. Du kanske ska kosta på Polestar nu när de har rabatt?
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]