Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gäller nyckel till delbar dragkrok till Volvo V70 II 2010. Jag har bara en nyckel till dragkroken just nu då den andra är söndervriden och jag har nu försökt skaffa en kopia av den existerande utan att lyckas. Jag misstänker starkt att den nyckel som finns kommer försvinna eller gå sönder när jag behöver den som bäst bara för att jag inte har en kopia. Hur som helst...

Min lokala låssmed kunde inte beställa hem det nyckelämne som behövdes för att göra kopian då det är en specialnyckel. Det kunde enligt honom endast beställas från Volvo, men skulle jag ha rätt nyckelämne med mig skulle det inte vara några problem för honom att skapa en kopia.

Har pratat Bilia och där får jag svar att det inte går att beställa nyckelämnen till dragkroksnyckeln, det ska helt enkelt inte finnas att beställa från Volvo. Enda lösning enligt Bilia om en inte låsverkstad kunde lösa det var att köpa en ny kuldel som det då följer med två nya nycklar till. Det skulle kosta 350 kr vilket jag tyckte lät misstänksamt billigt med tanke på att hela kittet till dragkroken går lös på närmre 4,000 kr.

Är det någon annan som har behövt skapa en kopia av nyckel till en delbar dragkrok eller har behövt skapa helt nya nycklar. Hur löste ni det i så fall?
Nu är det ju ibland skillnad på låssmeder och "låssmeder". Eller rättare sagt: Skillnad på låssmeder och klackbarer. Det finns riktiga låssmedfirmor som klara det mesta. Kanske inte överallt, men dom finns.
Sitter halva nyckeln kvar i låset? Då kan du försöka med ett sådant här verktyg för att dra ut den trasiga halvan:
Bild
Den tillverkar du av en lämplig pianotråd eller motsvarande. Du stoppar in den i botten på låset så att den krokar tag i nyckeldelen och drar ut den.
spridare tätring

Hej Det är möjligt att kopparbrickan ha[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Typen av låsbricka kallas starlock.

lite fånigt fel men kul att det löste s[…]

Ardic 612D

Antar du menar 912,har bytt lager på 2st. H[…]