Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte till sommardäck idag på min V70, (äntligen) och blev lite fundersam över hur mycket rostbeläggning som syntes när jag tog av däcken.
3 månader och 800 mil.. och det ser ut så här:

Bild

Bild

Bör jag kontakta handlaren/verkstan eller är det normalt att det blir så här så pass snabbt?
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Ah.. förlåt.. trött i huvudet... Rättar.

Skönt att höra att du tycker det ser ok ut.. känns ändå lite olustigt, även om det bara är ytlig rost.
Ett par hårda inbromsningar är nog en god idé! Tack. Jag planerar körningen rätt bra och tävlar med mig själv med dom jälva staplarna så det blir mycket motorbroms.

Resten av upphängningen är svår att ha uppfattning av.. det är ju en beläggning av all smuts som gör så man inte ser hur de ser ut.. men jag har nog ingen anledning att tro att något är fel där.

Jag tänkte inte på att kolla bromsoken närmre.. jag reagerade inte på att de såg slitna ut i allafall.. det ska dom ju inte vara heller efter bara 800 mil ganska snål körning.
Fortsätter du din eco driving så kommer du ändå aldrig spara in bränsle så att det täcker kostnaden av bytet av skivor kostar
Lägg även till att en rostig skiva har sämre bromsegenskaper så den dag du behöver broms för något så kanske bilen stannat ett par meter
för långt fram och i bästa fall med mosad front

Se nu till att använda bromsarna regelbundet så att skiva är blank o fin med bra broms effekt

Efter detta kan du återgå till att jaga dina staplar men håll alltid ett öga på skivorna så att dom är fina
Så kommer både du och bilen att leva längre

Lite väl drastisk kanske jag är men det är faktum att denna eco drivig sabbar bromsar mer än man tror speciellt ihop med varåt fina saltade väglag i detta land

Jag ser detta dagligen rostiga skivor som har använts för dåligt och det kostar bilägarna mycket pengar i onödan

//Gooose
gooose skrev:Fortsätter du din eco driving så kommer du ändå aldrig spara in bränsle så att det täcker kostnaden av bytet av skivor kostar
Lägg även till att en rostig skiva har sämre bromsegenskaper så den dag du behöver broms för något så kanske bilen stannat ett par meter
för långt fram och i bästa fall med mosad front

Se nu till att använda bromsarna regelbundet så att skiva är blank o fin med bra broms effekt

Efter detta kan du återgå till att jaga dina staplar men håll alltid ett öga på skivorna så att dom är fina
Så kommer både du och bilen att leva längre

Lite väl drastisk kanske jag är men det är faktum att denna eco drivig sabbar bromsar mer än man tror speciellt ihop med varåt fina saltade väglag i detta land

Jag ser detta dagligen rostiga skivor som har använts för dåligt och det kostar bilägarna mycket pengar i onödan

//Gooose

:)
JE Jr skrev:Om du menar själva slitytan bromsklotsen går emot så ser de ut som att du skulle gjort ett par rejäla tvärnitar så blir det kanoners igen. Vid ecodriving och väldigt försiktigt bromsande så tar bakbromsarma nästan inget av kraften och kan bli dåliga mkt tidigare än om man kör mer aggressivt.
Fasen, ja läste på telefonen tidigare idag och tyckte de såg ut som bakbromsarna, nu ser jag att de är fram. Hehe, men samma sak gäller ju där :)

Jag har en bra motorvägsavfart som slutar med ett stoppljus. Där brukar de va ganska lite trafik och när jag tar den och ingen är bakom brukar jag ta en tvärnit nån gång i månaden.
Skivorna är väl i någon sorts gjutjärn - ungefär så rostbenäget det kan bli... vägsalt hjälper inte till alls. Arbetspendlare i Stockholmstrakten har nog inte detta fenomen så uttalat, men som dina skivor ser ut så torde det hjälpa med några stopp från hög fart för att putsa dem (under trafiksäkra förhållanden...).
Mvh
/RID
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]