Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 D5 2012. Provade att montera en s k effektbox som skulle ge ca 250 Hk och 500 Nm köpt hos ett av de mer seriösa trimföretagen. Efter tre omprogrammeringsförsök valde jag att lämna tillbaka boxen eftersom de inte fick rätt på det. Problemet var att när jag drog på ordentligt så ströps bränsletillförseln ganska abrupt. Har Volvo hittat ett sätt att stoppa denna typ av boxtrimning tror ni?
Nä, inte vad jag känner till iaf, alla billtillverkare gör väl sitt för att försvåra för trimmföretagen men alla nya påhitt som Tricore osv som kommit ´de senaste åren har ju knäckts på nolltid, och så kommer det alltid att vara.

Så länge det fins hårdvara som är åtkomlig på ett el annat sätt kommer det alltid att finnas trim till bilarna.
Jag gissar på: 1. Du bottnade kapaciteten på soppapumpen (tveksamt), 2. De har satt en parameter i motorstyrenheten för maximal soppatillförsel, så hur mycket man än lurar givare kommer man aldrig över en viss mängd diesel in i motorn ändå. Det skulle då kräva riktigt trim i form av flashning av mjukvara. Vilket de nu satt in en pinkod mot.

Kan ju vara nåt annat också, måndagsex. av nån motorkomponent eller helt enkelt dålig box.
jpennerb skrev:Att ens någon tänker tanken att sätta i en fulbox i en MY12 D5! :shock:
Jag körde min spritt nya Kia med box efter 40mil, gick med box tills jag sålde den, inga problem.

På jobbet inköptes en spritt ny Crafter för 2år sedan, har gått med box sedan dag ett, inga problem där heller.
Så nog fins det folk som kan tänka sig att sätta in en box i en sritt ny bil, ganska många skulle jag tro.
Droopy skrev:Ja, det kan jag ju aldrig veta och inte heller ta hänsyn till tycker jag, jag gör ju vad jag vill med bilen under den tiden jag äger den, det gör väl alla. Jag kan ju inte gå och tänka på nästa ev ägare.
Det är väl ok så länge man talar om för nästa ägare att man har haft en fulbox i sen bilen var ny.
Sen är det ju upp till köparen och bestämma om han vill köpa den. Huvudsaken man är ärlig och
inte mörkar en sån detalj.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.