Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roxen
Hej!
Jag har nyligen varit inne på storservice 18000 mil och då kunde man konstatera att det fanns glapp i virvelspjället och skulle gå lös på 10 000kr att byta. Jag har kört vidare med bilen och den går som den skall men har konstaterat att bränsleförbrukningen ökat något. Var ute idag och lyfte bort motorkåpan och kunde konstatera att plastarmen hoppat av vid den inre kulan. Armen hängde löst och det såg jäkligt trångt ut att komma åt att snäppa fast det igen.
Så nu till min fråga, är det så att bilia kan lösa det med en ny arm eller är man tvungen att lägga ytterligare tusenlappar på nytt spjäll?
Bilen i fråga Volvo s80 2,4d nu 20.000 mil.
Hälsningar Roxen
Användarvisningsbild
av Variosboy
Av tidigare trådar att döma så kan man byta bara den delen som är glapp för en tia eller två själv till skillnad från volvo som bara verkar vilja byta hela spjället.
av Roxen
Variosboy skrev:Av tidigare trådar att döma så kan man byta bara den delen som är glapp för en tia eller två själv till skillnad från volvo som bara verkar vilja byta hela spjället.
Ja, det verkar konstigt att behöva byta hela spjället när det är armen som är kass. Om kulan är sliten (den innersta) måste kanske hela spjället bytas.
Jag skall kolla vad dom säger på bilia. Bra Bil ville byta hela då det var glapp vid servicen.
av rd350
Finns en servicelösning med en sprint som sätts rakt igenom kulan för att hålla armen på plats, men spjällen kan faktiskt bli rejält slitna "invärtes" också.
av Roxen
rd350 skrev:Finns en servicelösning med en sprint som sätts rakt igenom kulan för att hålla armen på plats, men spjällen kan faktiskt bli rejält slitna "invärtes" också.
Ok, hur ser det ut "invärtes". Är det plast där med eller?
av ptrj
falcon skrev:Vilka modeller är det som har detta spjäll?
Din motor bland annat.
Lyft motorkåpan. Precis under Hörnet på kåpans främre - passagerarsidan svänger insuget 90 grader. Under röret sitter en svart arm i plast. ca 10 cm lång, 0,5 cm bred, 1 cm hög och ska ligga vågrätt i bilens färdriktning. Hänger den bara rakt ner så har den lossnat.
Ska kolla om jag inte har kvar ett par bilder..
Användarvisningsbild
av gooose
om spjällaxeln lossnat så beror det på sliten kula/kulskål och för att verkstaden skall kunna lämna garanti på jobbet så är det byte spjäll(det dyra alternativet) som kan garantera att det funkar

Om verkstaden "bara" byter den lilla axeln och den lossnar igen efter ett par månader för att den dyra delen vart för sliten så kan verkstaden åka på ett backjobb och då är den enda lösningen att byta rubbet

Man får för att klara sig rent juridiskt ibland göra lite mer än vad som krävs just av denna anledning
Det kan ibland även göra så att man står och väger mellan att reparera en komponent eller byta till en ny
kravet på garanti på utförd åtgärd kan då leda mig till att byta det som felar då jag inte kan garantera att den rep jag gör håller

tex smörja torkarmotor bak och motor är glödhet när man river ner den då är det svårt att garantera att inget tagit skada inne i elmotorn
när det egentliga felet är att den kärvar i axeln till torkararmen

Om jag själv i samband med service hittar detta fel så brukar jag ta ut en ny axel och trycka dit göra en kalibrering av spjällmotorn i samband med programeringen

Sedan talar jag om för ägaren vad jag gjort och att spjällaxeln ligger "inbakat" som en del i service matrialet
ingen text om vad jag gjort eller bytt ut ingen arbets kostnad endast matrial kostnad för axeln

Inget som härleder till att det skall kunna gå att reklamera det jag gjort

För det är som sagt att förbrukningen+ev orkeslöshet och att motorlampan tänds kan upplevas som symptom av att denna lossnar

Rätt eller fel men många gånger så håller det väldigt länge..

Dom få som kommit tillbaka har fått utföra det stora paketet
För det är endast på den äldre modellen av spjällaxlar som man kan montera service kittet

//Gooose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
av Roxen
gooose skrev:om spjällaxeln lossnat så beror det på sliten kula/kulskål och för att verkstaden skall kunna lämna garanti på jobbet så är det byte spjäll(det dyra alternativet) som kan garantera att det funkar

Om verkstaden "bara" byter den lilla axeln och den lossnar igen efter ett par månader för att den dyra delen vart för sliten så kan verkstaden åka på ett backjobb och då är den enda lösningen att byta rubbet

Man får för att klara sig rent juridiskt ibland göra lite mer än vad som krävs just av denna anledning
Det kan ibland även göra så att man står och väger mellan att reparera en komponent eller byta till en ny
kravet på garanti på utförd åtgärd kan då leda mig till att byta det som felar då jag inte kan garantera att den rep jag gör håller

tex smörja torkarmotor bak och motor är glödhet när man river ner den då är det svårt att garantera att inget tagit skada inne i elmotorn
när det egentliga felet är att den kärvar i axeln till torkararmen

Om jag själv i samband med service hittar detta fel så brukar jag ta ut en ny axel och trycka dit göra en kalibrering av spjällmotorn i samband med programeringen

Sedan talar jag om för ägaren vad jag gjort och att spjällaxeln ligger "inbakat" som en del i service matrialet
ingen text om vad jag gjort eller bytt ut ingen arbets kostnad endast matrial kostnad för axeln

Inget som härleder till att det skall kunna gå att reklamera det jag gjort

För det är som sagt att förbrukningen+ev orkeslöshet och att motorlampan tänds kan upplevas som symptom av att denna lossnar

Rätt eller fel men många gånger så håller det väldigt länge..

Dom få som kommit tillbaka har fått utföra det stora paketet
För det är endast på den äldre modellen av spjällaxlar som man kan montera service kittet

//Gooose

//Gooose
Tack för en utförlig information!
Då får jag skaffa mig en spjällarm och fixa det själv. Servicekittet är det armen och sprint till kulan, är det detta som Bilia utför enligt andra på forumet? Jag tycker det ser trångt ut för att byta armen. Är det något som man behöver demontera för att det skall gå lättare?
Lasse

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]