Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elmeholt
Hej på er, helt ny både här och på volvo. Har länge velat ha en v70, och nu tror jag tiden är inne.

Jag har kollat på en 2.5FT -09 som gått 15000 mil, nyservad osv.
Däremot har jag några frågor till er som kanske till och med har en 2.5FT.

* Är det en bra motor, eller något man ska passa sig för/kontrollera innan köp?
* Ska man köra den på etanol eller bensin? Vad skiljer i förbrukning ungefär?
* När jag provkörde den så kände jag ett "durr", inte främst i ratten. Men i gaspedalen kändes det. Någon idé vad det kan vara?

Prislappen låg på 129900:-, är det "för" billigt? Borde jag ana ugglor?

Mvh
Niklas
Din sista fråga först. Om tidigare ägare har skött servicen så är "den dyra servicen" redan gjord. Den skall göras vid 12000 mil.
Merförbrukningen mot bensin kan du beräkna med ett medelvärde, 1,3. Du multiplicerar alltså bensinförbrukningens siffra med 1,3 och får fram ett genomsnittligt värde. Sedan beror det ju naturligtvis på en handfull andra faktorer, hur du kör, om du använder motorvärmare, var du kör etc. etc.
Det här talet 1,3 kan du också använda vid kostnadsberäkning. Du multiplicerar E85-priset med 1,3. Så länge du kommer under gällande bensinpris är det lönsamt med E85. Sedan tillkommer tätare oljebyten, men det skall ju ändå göras en gång om året så det kan i gynnsamma lägen gå på ett ut.
Din bil är gjord för etanol, som är ett förnyelsebart bränsle. Tänker du i miljötermer så skall du naturligtvis köra på etanol. Det kan man ju även göra av andra skäl.
1500 mil är serviceintervallet. Varannan gång endast oljebyte.
18.000 mil är det kamremsbyte och den servicen går på ca 10.000kr. Jag har 200mil till den :|

Ventiljusteringen görs inte på denna motor vilket det kommer fram i en stor tråd om detta. Jag har försökt mjölka Volvo på svar, men fick bara detta tråkiga svar: "Modellår 2009 har en annan motor än modellår 2010 och Volvo har gjort bedömningen att en justering ej behövs på denna typ av motor.".

Min drar 1,1-1,2 på E85. Kör ytterst sällan på BF95. Tankar det då jag ska till fjälls då det är långt mellan bensinstationerna, annars är det E85 som gäller.

Du behöver inte vara rädd för att tanka E85 (75) på vintern. Bilen startar trots -25 utan motorvärmare. Den kan dock behöva gå lite längre på startmotorn ibland.

Jag stortrivs med bilen och ångrar inte mitt köp!
Låter ju fantastiskt, jag tror jag slår till :)

En fråga till, har 2.5FT nivåreglering som standard? Stod på specarna att den har nivåreglering, kan man säkerställa detta på något sätt?
av MH112
Hej

Jag har en ft 09! Har ägt den 1år och är helnöjd!
Skön att köra osv! Har kört på E85 hela tiden funkar jätte bra! Ventil justering ska
Inte göras på vår motorer enligt Volvo! Nivåregleringen ska finas på din bil! Annat kan du
Kolla på grovleken på dämparen! Den är grövre än en utan reglering! Samt att du har ett gummi skydd längt ner mot länkarmen!
Lyck till med köpet!
av Elmeholt
Nu har jag slagit till och köpt den iaf. Får den till veckan, några punkter jag ville ha fixade.

En sak som jag kom på, bagagerumsmatta behöver man ju, med kanter om det är snö å skit. Är det bara original som gäller? Eller har någon testat den som finns hos mekonomen för 530kr ?
Tips mottages tacksamt :)
Jag fick original bagagerumsmatta till min V70 och tycker kvaliten och passformen lämnar mycket att önska. Inte värd de 1200:- Volvo påstår att den är värd. Hade jag inte fått den "på köpet" hade jag letat på andra ställen.

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]