Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ferrgus
Fick i dag ett meddelande när jag startade bilen : Boka tid för service.

I nuläget har bilen gått 11013 mil. Senaste servicen är gjord på 10396 mil 2012-05-04. Inte ens 1000 mil och för mindre än ett år sen.

Tycker det är liiite väl tidigt?

köpte bilen när den hade rullat 10850 mil. sen dess har jag fyllt på 0,5 liter motor olja då den varnade en gång i en skarp kurva. Hörde mig för om det och det var tydligen vanligt på en 2,5t att den drar lite olja. (varningen försvann).

Och så lossnade handbroms spaken (den där lilla plastbiten) häromdagen men funktionen finns kvar. Minns att jag fick nåt varningsmeddelande för det men det försvann sen.. tror jag råka trycka in knappen under körning... alltså dra i handbromsen.

Känns inte som att nåt av det här skulle vara orsaken till att man ska boka tid för service. Jag har pratat med rejmes vid tidigare tillfälle och bilen ska servas på 12000 mil enligt dom.
3000mil eller 1år beroende vilket som inträffar först! :D Så du som kör 1000mil/år kommer att få göra 2st extra anpassade servicar innan en riktig skall göras. Det är det som är det fina för en annan som kör 1500mil/år och har en etanolbil som ändå skall servas var 1500mil. Detta göra att man inte behöver göra några "extra" servicar.
Det behöver det inte vara. Kör man bara 1000mil per år så måste bilen servas exempel vid 4000mil och 5000mil mellan normala serviceintervallet 3000mil - 6000mil. Kör man däremot 1500mil blir det bara en anpassad service vid 4500mil :wink:
Vad innebär en anpassad service då? Verkar vara väldans mycket underhåll på en bil som behöver 2 eller kanske till och med fler servicar mellan varje riktig service tycker jag i alla fall.
Själv ligger jag på drygt 1000 mil per år men det finns säkerligen de som kör mindre ändå.
Ok, då lärde ja mig något nytt! :D

Om nu bilen har rullat så pass långt som 11000mil och är 5år gammal så kanske man kan frångå dessa ettårsintervaller med anpassad service. Finns ändå inga garantier. Så skippa denna anpassade servicen och kör tills du kommit till 12000mil och ger en riktig service då istället. Så skulle jag gjort!
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut från[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]