Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChristerN
#738023
En tanke slog mig igår när jag körde försiktigt i en rejält isad nerförsbacke:
Undrar om motorbromsningen sker på framhjulen bara om dessa börjar slira eller om haldexen går in och skickar motstånd över bakhjulen då?
Kanske en superdum fråga men här finns ju sakkunskapen så jag tar risken att verka dum och ställer frågan här. (XC70 -09)

Dags för sommarväglag nu!
av rid54
#738084
Hej.
Tycker din fråga var utomordentligt intressant, så jag hoppas på lite input här...!
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av Momentum
#738115
Utan att veta så tror jag inte AWD ger något motstånd på bakaxel
Man har ju HDC som använder bromsarna för att hålla farten nere vid färd i backar på XC modellerna
Användarvisningsbild
av apersson850
#738202
AWD kopplas ur när man bromsar. Om man inte bromsar ser jag ingen anledning till varför inte AWD skulle reagera på slirning. Om man gasar mycket eller lite borde inte spela någon roll. Man kan ju försöka köra på tomgång också, om det är extremt halt.
av mattish
#738214
Att den kopplar ur vid motorbroms är ganska bra, framförallt för dom som inte vet hur man kör fyrhjulsdrift som driver konstant... "Släpp inte gasen!"
av ChristerN
#738622
Tack för svar. Det verkar som om de flesta tänker som jag: Den borde inte koppla ur "slirskyddet" bara för att vägen går fortare än hjulen och inte tvärtom.
Fast det är ju ingen som vet riktigt säkert så jag väntar fortfarande på någon som säger: Jag vet, det är så här: xxxxx :wink:
av rid54
#738640
Eftersom det tydligen är så, att AWD numera styrs av någon mjukvara, som känner av vissa förhållanden och kan koppla in bakhjulen, så måste man nog vänta tills någon som "kan mjukvaran" läser och kommenterar här. Ett "klassiskt system", som permanent fyrhjulsdrift med centraldiff, eller inkopplingsbar "stel" fyrhjulsdrift, är oerhört bra för motorbromsning i hala nedförslut, men de kan bli lite oförutsägbara om man kommer över slirningsgränsen. De moderna systemen verkar jobba med att detektera skillnader i rotationshastighet mellan fram- och bakaxel. Det gör ju att de kopplas in först när den normalt drivna axeln redan tappat greppet, vid motorbromsning endast OM utrustningen är gjord för att reagera på fall där bakhjulen roterar fortare än framhjulen, alltså (vilket vi alltså inte vet just nu...). Normalt är det väl tvärtom, liksom.
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#738652
Om man läser i marknadsmaterialet för Haldex/AWD så säger man ju att en av de allra största fördelarna är att direkt som minsta slirning uppträder vid bromsning så kopplar man ur bakaxeln direkt och låter ABS-bromsen bromsa varje hjul individuellt.

(Man kan ju dessutom bygga ett mycket billigare/enklare ABS system om man inte behöver ta hänsyn till att axlarna är ihopkopplade som på en riktig 4WD)

Det tyder ju på att du inte har någon AWD överhuvudtaget om du skulle motorbromsa i en nedförsbacka.
Användarvisningsbild
av apersson850
#738740
Men det är ju när du trampar på bromsen som man vill att ABS inte ska behöva kiva med ihoplåsta axlar. Likadant när antisladdsystemet jobbar. Men vid motorbromsning rör du inte bromspedalen, bara gasen. Mer eller mindre, beroende på hur kraftigt du vill motorbromsa.

vinterhjul Fälgen "Ja" men det[…]

V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider […]

Ardic 612D

Hej, jag har en Ardic 612 D dieselvärmare som[…]

Startproblem batteri?

Hur kommer man åt regulatorn?