Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
Jag har haft min V70 DRIVe som tjänstebil i 2½ år men förra veckan så sade jag upp avtalet på den i förtid. Det är med blandade känslor jag ser tillbaka på min tid som Volvo-förare men just nu är jag skeptisk till att köpa ny V70. Den här bilen var den första nya bilen jag haft och jag levde i villfarelsen att det skulle borga för 3 års problemfritt bilägande. Tyvärr visade sig verkligheten vara en helt annan och jag har aldrig så mycket problem med någon annan bil jag ägt tidigare. Även om de flesta felen har fixats till på verkstad relativt snabbt så har det blivit en massa extrakostnader för mig i form av hyrbilar(25% av kostnaden vid Volvo assistans) samt mycket praktiska problem kring hämtande och lämnade på verkstad.
Jag är inte heller helt nöjd med servicen från återförsäljaren. Exempelvis så fick min bil bärgas första gången när den gått 192 mil och jag hade haft den knappt två veckor. Då var det tankmätaren som krånglade. Jag tycker då att man som bilförsäljare ska stå för en lånebil direkt men här blev jag direkt hänvisad till Volvo assistans. Till saken här hör att VA inte hade avtal med Hertz som ligger i direkt anslutning till verkstaden utan jag fick istället ordna med hyrbilar från Mabi och Europcar som ligger långt från verkstaden.

+ Mycket sköna säten
+ Låg ljudvolym i kupén.
+ Bra köregenskaper, stabil på vägen i vinterväglag.
+ Bra utrustningsnivå till bra pris.
+ Fullt tillräcklig kraft i den lilla DRIVe-motorn för mina behov.

- Allt krångel. Sen bilen var ny har jag bland annat haft problem med: Tankmätare, batteri, dieselvärmare, styrleder, EGR-ventil, krånglade lucka till tanklock, spolarmunstycken som fryser igen vid -10 trots mer än 60% koncentration i spolarvätskan, display i mittkonsol, knarr i inredning m.m. Totalt har det renderat i mer än 10 verkstadsbesök(utöver vanlig service) och 2-3 bärgningar.
- Förbrukningen: Jag har aldrig fått ner min DRIVe i under 0.53 l/mil verklig förbrukning, trots att jag kör nästan uteslutande lugn(under 100 km/h) landsvägskörning. Min 15 år gamla Fårrd med 1.6l bensinmotor drar på samma körning 0.61.
- Dyr service vid 12000 mil på DRIVe
- Påtagliga vibrationer från dieselmotorn.
- Dåliga lastutrymmen storleken till trots.

Det var mina tankar kring Volvo V70, jag hoppas att ni andra har haft bättre tur med era bilar och att ni är nöjda med dem.

/P
av ansjo
Bara att beklaga ditt måndagsex, själv är jag inne på min femte Volvo sedan -02 utan några större problem. Jag köpte en V70 -08 som hade en del barnsjukdomar, men min volvohandlare fixade både dessa och lånebil utan några problem.
Lite tråkigt att bemötandet inte är lika bra överallt.
Användarvisningsbild
av V9097
Inte utan att man blir lite skrämd av din historia, jag väntar på en ny V70 som kommer om några veckor. Jag har valt den pga av utrymmen, komfort, säkerhet, ett attraktivt erbjudande, plus att jag gillar Volvo i största almänhet.

Att du sätter lastutrymmet på minuslistan försår jag inte. Det är få andra nya bilar som har större och mer lättanvänt utrymme, inte minst bredden mellan hjulhusen är klassledande. Men visst, en 945 lastar ännu mer.

Hoppas du blir mer nöjd med nästa bil, vad än det blir för fabrikat!
Senast redigerad av 1 V9097, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Blev själv lite förvånad när jag nyss provade en V70II ´13 T4 Black edition, 300mil. Trodde dom löst knarret som uppstår om man lutar högerbenet för mycket mot mittkonsolen, men inte på detta ex iallafall.

Sen var det lite smågrejer som t.ex att det var lite olika "klickljud" när man rullar på reglaget vid ratten för att se förbrukning o dyl. Lite löjlig anmärkning, men när man la ihop alla småsaker så förtar det till slut helhetsintrycket. Sen kanske jag är ensam om att inte riktigt gilla nya ifotainment systemets upplägg, tycker inte det känns smidigt alls att rota runt i... Givetvis är det bättre än på min V70II-08 , men tycker ändå att det kunde gjorts betydligt bättre.

Tycker t.o.m att mittkonsolen känns mer rejäl i min -08.. Så jag kom faktiskt av mig ganska ordentligt i mina bilbytarplaner, fast det är bra priser nu när det kampanjas. Får kanske vänta tills V90 dyker upp, eller faceliften som skulle komma nu till sommaren??
av gsson
Ytterligare en till listan som gjort sig av med sin V70 DrivE. Kan inte vara en slump.
Användarvisningsbild
av apersson850
Fast krånglande tanklock och en del annat på listan kan knappast vara relaterat till att det är en DrivE-modell.
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Fast krånglande tanklock och en del annat på listan kan knappast vara relaterat till att det är en DrivE-modell.
Man behöver ju nästan aldrig öppna det, alltså geggar det igen av dieselångorna.. ;)

/Martin
av Peanuts
ansjo skrev:Bara att beklaga ditt måndagsex, själv är jag inne på min femte Volvo sedan -02 utan några större problem. Jag köpte en V70 -08 som hade en del barnsjukdomar, men min volvohandlare fixade både dessa och lånebil utan några problem.
Lite tråkigt att bemötandet inte är lika bra överallt.
Ja, jag måste ha fått ett riktigt måndagsex. Riktigt trist.
V9097 skrev: Att du sätter lastutrymmet på minuslistan försår jag inte. Det är få andra nya bilar som har större och mer lättanvänt utrymme, inte minst bredden mellan hjulhusen är klassledande. Men visst, en 945 lastar ännu mer.

Hoppas du blir mer nöjd med nästa bil, vad än det blir för fabrikat!
Det jag tänker på med lastutrymmet är främst lasthöjden. Vi hade tidigare en schäfer som inte kunde sitta upp i bakluckan. Nu finns schäfern tyvärr inte kvar men likväl märkte jag av den begränsade höjden. Vi har en 7-månaders dotter och det går inte på något bra sätt att få in barnvagn och taxburarna i bakluckan. Men det är som du säger, lastutrymmen krymper på nyare kombi. T.ex. så är ju lastutrymmena i Audi A6, Skoda Octavia, Toyota Avensis, Mazda 6-serie mfl riktigt dåliga. Det är nästan bara V70 och Passat som har kvar den klassiska, raka kombiformen.

Jämför jag V70 med min gamla Ford Focus så har Fårrrrden exempel 9 cm högre lastytrymme, samma bredd men några centimeter grundare lastutrymme.

Vi har redan skaffat en ny bil och det blev en Fårrrd S-Max 2009. Hittills är vi mycket nöjda med den, det finns lastutrymme och lasthöjd i den i alla fall. :D Vissa saker saknar man från V70, andra saker är bättre med S-Maxen men så är det ju alltid när man jämför bilar.
Användarvisningsbild
av ah17
Peanuts skrev:Den här bilen var den första nya bilen jag haft och jag levde i villfarelsen att det skulle borga för 3 års problemfritt bilägande. Tyvärr visade sig verkligheten vara en helt annan och jag har aldrig så mycket problem med någon annan bil jag ägt tidigare. Även om de flesta felen har fixats till på verkstad relativt snabbt så har det blivit en massa extrakostnader för mig i form av hyrbilar(25% av kostnaden vid Volvo assistans) samt mycket praktiska problem kring hämtande och lämnade på verkstad.
Det var mina tankar kring Volvo V70, jag hoppas att ni andra har haft bättre tur med era bilar och att ni är nöjda med dem.

/P
Det är tråkigt när det blir så här. Tråkigt för dig och tråkigt för Volvo. Volvo går nu miste om en kund som de kunde behållt ifall de spelat sina kort rätt. Alla kan vi göra misstag (måndagsex) men det är hanteringen av dessa som kan vara skillnaden mellan att sänka eller stärka ett varumärke.
av ansjo
gsson skrev:Ytterligare en till listan som gjort sig av med sin V70 DrivE. Kan inte vara en slump.
Säkert inte, för alla andra bilmodeller byts ju aldrig ut :roll: ... :mrgreen:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Problem baklucka

Det är troligtvis fukt i dämparna som or[…]

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]