Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av philipsguy
Min två år gamla V70 har tappat den blåa "profilen" med texten Volvo som sitter klistrad på emblemet i grillen. Först var halva borta och nu hela.... Enligt Bilia får man byta hela märket. Trodde jag var ensam om detta men så såg jag en annan V70 med samma släta Volvomärke. Tänkte höra om detta är vanligt och något Volvo borde pröjsa. Jag vet att det är ett i-landsproblem 8)
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är väldigt vanligt tyvärr, jag har bytt på min xc60.

Märket kostade en 200-ing har jag för mig.

/Martin
av robert7539
Samma skit på min bil. Visst har väl lite avfettning vid tvätt hamnat på märket men inte skall väl de lossna för de?

Hur krångligt är det att byta märket? Måste man ta ner hela grillen?

Mvh

Robert
Användarvisningsbild
av KimGun
Mitt flög av för nån månad sen när jag tvättade bilen med högtryck! :lol:
Åkte direkt till bilia och beställde nytt, tror jag betalade 250 spänn.
Dock väntar jag nog med att byta till det blir lite varmare då man inte använder högtryck lika frekvent :roll:

Svar på frågan om bytet:

Märket sitter med låshakar på baksidan så för att inte riskera att slita sönder grillen skulle jag plocka bort den först 8)
Användarvisningsbild
av MartinS
På min XC60 snäppte jag loss åtta stycken hakar så jag kunde ta bort grillen, sedan byter man märket bakifrån. Jag tror det är omöjligt att göra det utan att ta bort grillen, märket sitter ordentligt fastklämt.

/Martin
Användarvisningsbild
av V9097
Är de nya märkena bättre, eller blir det samma visa en gång till?
av Ogya
Hej!
samma hände min V70 MY10 för någon månad sedan. Jag trodde det var en ligist som hade jävlats. Men emblemet kan alltså släppa på egen hand? Förmodligen pga köldknäppen som varit för tvättat bilen har jag inte gjort i vinter.
Man byter alltså hela Volvo-logotypen inklusive diagonalen?
Notera att V O L V O finns inpräglat bakom det saknade märket, kaka på kaka så att säga. Jag ser ingen vits med att det står svagt V O L V O bakom en pålimmad bricka/emblem. Såvida det inte är en backup om emblemet ramlar av. Att det fortfarande ska stå vilket märke det är... :-)
av sorsj
Har fått byta det på vår V70 också. Det är mycket enkelt, grillen behöver inte tas bort - bara en någorlunda bred mejsel behövs. Sprätt bort det gamla märket (det spelar ingen roll om fästklackarna går sönder - det ska ändå kastas). Tryck dit det nya. Klart på ca 2 minuter.

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/an[…]

Är detta helt separerat från dieselpart[…]