Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hoj,

Hur kommer det sig att bilhandlarna alltid säljer begbilar utan extra uppsättning hjul? I vissa begbilar ser man avtryck i skuffen efter hjul, likväl är det ett himla strul varje gång man tittar på en begbil vad gäller den andra uppsättningen hjul.

Jag: "Ni kan ju skicka med de extrahjul som kom med bilen?"
Handlaren: "Jag vet faktiskt inte om den kom med hjul, jag ska se vad jag kan göra. Ringer imorgon."

Jag tror att många associerar bilhandlare som det mest opålitliga man kan hitta. Detta med hjulen gör ju knappast saken bättre. En fundering är vart alla extrahjul tar vägen? Stuvas de in i ett gigantiskt förråd någonstans? Säljs till Börje på hörnan? På Blocket? Frågorna är många...
Det där beror nog på firman. Jag har köpt tre bilar begagnade bilar (2*BMW, 1*Volvo) på Autopartner i Kristianstad, och två av dem inkluderade vinterdäck. Även Saaben som jag för längesen köpte på Fribrocks inkluderade vinterdäck. Volvon på Bilia däremot inte..
Förstår nog inte problemet.
"Någon" har bytt in en bil och bilhandlaren äger den.
Bilen är sedan ute till försäljning som begagnad och man kan se vad man får för begärt pris.
Vad som har följt med bilen vid inbytet har bilhandlaren allt rätt i världen att sälja separat, skrota pga av dåligt skick eller låta följa bilen.
Finns det något opålitligt i detta eller vad syftar du på?
Det är ju ett sätt för handlarna att kunna sänka priserna, men i slutändan blir det ju naturligtvis dyrare. Det är förvånansvärt få som köper bil som räknar på totalen.

Jag fungerar likadant om jag säljer bil privat. Annonserar alltid utan v-däck om det nu inte är vinter, och sedan kanske man kan deala lite med v-däcken, men det finns ju ingen anledning att inkludera dom "gratis".

/Martin
Jag har köpt bil hos volvohandlarn och hos annan. Tycker det alltid är bekymmer när man nämner vinterdäcken hos volvo, då blir det jobbigt.
Köpte min nuvarande volvo hos en annan handlare, där var det självklart att sommar och vinterdäck medföljer.
När jag bytte från 240 till 940 en gång i tiden hos volvo, ville dom ha mina vinterdäck, men jag fick inga till den nyare, så jag behöll ju mina gamla.
Jag har bara köpt beg. bilar. Det kanske är annorlunda med nya bilar?
Just nu tittar jag på en 1-2 års bil till frugan. Så det är ju knappast tal om slitna däck.

Nåväl det löser sig. De flesta handlare verkar ha marginal nog att inkludera "ett par begagnade uppsättning hjul", vilket högst troligt är de som följde med bilen.

Känns bara litet jobbigt med detta hemlighetsmakeri. Och nej det upplevs inte helt ärligt heller. Instämmer i vad TomBer skriver.
Det är väl rätt självklart att man innan avtal kontrollerar vad som ingår?

Alla (utom en) av de bilar jag köpt har levererats med vinterhjul i hyfsat skick. Den gången det inte följde med berode det på att bilen köptes i norra Sverige och bagageutrymmet var fullt med barnvagn och dylikt vilket gjorde det svårt att få med däcken ned till Stockholm.

Jag tycker egentligen att det är ganska bra att bilen säljs ren. Begagnade däck brukar gå att få med utan någon egentlig extrakostnad. Vill man ha helt nya däck kan mand det om man betalar en del extra. Det tycker jag är helt OK.
Senast redigerad av 1 Malmstroem, redigerad totalt 0 gånger.
MrMupp skrev:
Hur kommer det sig att bilhandlarna alltid säljer begbilar utan extra uppsättning hjul? I vissa begbilar ser man avtryck i skuffen efter hjul, likväl är det ett himla strul varje gång man tittar på en begbil vad gäller den andra uppsättningen hjul.
Jag tror att många associerar bilhandlare som det mest opålitliga man kan hitta. Detta med hjulen gör ju knappast saken bättre. En fundering är vart alla extrahjul tar vägen? Stuvas de in i ett gigantiskt förråd någonstans? Säljs till Börje på hörnan? På Blocket? Frågorna är många...
Bara för att du ser avtryck efter hjul behöver den som bytt in bilen inte lämnat med extrahjul, efter som det inte brukar påverka inbytespriset, utan behållit dessa till sin nya bil. Eller som flera skrivit här, sålt dom separat. Att associera detta som att handlaren är oseriös är, enligt mig, att ta i.
Man kan väl få 2-3000 om man har riktigt fräscha vinterhjul när man byter in en 1-2 årig bil.
Inte ovanligt att säljarna kränger iväg hjulen till kompisar eller stamkunder.
Jag har flera gånger lyckats få med lätt beg hjul gratis när jag köpt ny bil. Typ såna som nån har bytt in och så har säljaren lovat bort hjulen till mig.
Annars kan man hitta fina prisvärda beg hjul på blocket... http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_O ... ?ca=11&w=3

PH

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/an[…]

Är detta helt separerat från dieselpart[…]