Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funderade häromdagen på om dieselvärmaren är mest till för mig eller bilen?
Dvs. mest för min bekvämlighet eller för att få motorn att hålla längre/fungera bättre?
Det är förstås inte ett enkelt svar på detta, men det hade varit intressant att höra vad forumet tycker...
Bensinmotorer tjänar mer på att vara varma vid start i kallt väder än dieselmotorer. (Har jag läst)

Så om man använder 3 dl bensin (en halvtimme förvärmning) så skall man för vissa resor gå plus ekonomiskt jämfört med start av kall motor. Inte samma vinster med diesel, kanske för att en diesel vädrar ut spillvärme under låg belastning pga luftöverskottet.
Beror mer på att bensinare är kass på att förbränna bränslet när den är kall. Därför måste du choka/feta upp blandning när motorn är kall. Dieselmotorn lider inte alls av detta i samma utsträckning,
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
Den bränsledrivna tillsatsvärmaren till dieselmotorerna är framförallt till för att hjälpa motorn att hålla rätt driftstemperatur vid körning i vinterkyla. Att det bidrar till att hålla värmen i kupén är en bonus man får på köpet samt att den i Volvos fall går att använda som parkeringsvärmare. Mig veterligen så är det endast Volvos dieslar och Citroen C5 som är standardutrustade med detta. Märkligt och inte så lite korkat, när man säljer bilar i Sverige och övriga nordiska länder.
Alla Saabs 1.9TDI har dieselvärmare som standard, både 9-5 och 9-3.
I så fall får du ta bort en hel del C5 modeller också, värmaren finns inte på e-HDi 110 EGS6 & e-HDi 115 EGS6
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]