Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Anders E
Alltså, nu kommer säkert flera kalla mig gnällig och petig men jag måste bara kolla
om andra upplever samma som jag.

Bilen är en V70 2,5T aut-08 med Polestar, nyservad 12000 mil dvs bla nya tändstift (dyraste NGK).
När man startar bilen kall så upplever jag att bilen går ojämt på det förhöjda tomgångsvarvet.
Nästan som om den misstände lite. När bilen sen går ner på vanligt tomgång går den jämt och den rycker
inte när man kör vanligt och under belastning.
Inga felmeddelanden och det fanns inga felkoder när den besiktigades idag.

La märke till detta i morse, kan inte komma ihåg om det funnits tidigare.
Nån annan som upplevt detta eller är jag överkänslig?
Eller är det bara så att förhöjt tomgångsvarv 1500 rpm och kallstart
inte rimmar så bra?
Att be Volvo kolla detta känns lönlöst.

Med vänlig hälsning, Anders
Användarvisningsbild
av Guru
Det är uppvärmningen av katalysatorn du märker av. Tändningen ligger extremt sent, nästan så att avgasventilerna hinner öppna. Man kan säga att man eldar i grenröret för att påskynda uppvärmningen. Allt för miljöns skull. Nackdelen är att motorn kan gå lite ryckigt/ojämnt.
av Denesfay
Min går hur jämt som helst på det förhöjda varvet. Men däremot på tomgångsvarvet så skakar det rätt så mkt. Man känner det i ratten och lite i sätet. Men så fort jag gasar något så försvinner det. Min motor har misstänt på en cylinder vid två tillfällen. Detta var vid 0 grader och kallstarter båda gångerna.

Undra jag om inte något stift/spole är dålig på min motor. Jag har en V70 2,5FT.
Användarvisningsbild
av Anders E
Guru skrev:Det är uppvärmningen av katalysatorn du märker av. Tändningen ligger extremt sent, nästan så att avgasventilerna hinner öppna. Man kan säga att man eldar i grenröret för att påskynda uppvärmningen. Allt för miljöns skull. Nackdelen är att motorn kan gå lite ryckigt/ojämnt.

Tackar!!
Användarvisningsbild
av Anders E
Denesfay skrev:Min går hur jämt som helst på det förhöjda varvet. Men däremot på tomgångsvarvet så skakar det rätt så mkt. Man känner det i ratten och lite i sätet. Men så fort jag gasar något så försvinner det. Min motor har misstänt på en cylinder vid två tillfällen. Detta var vid 0 grader och kallstarter båda gångerna.

Undra jag om inte något stift/spole är dålig på min motor. Jag har en V70 2,5FT.

Min misständer inte men kan vibrera lite extra ibland. Känns mest i ratten faktiskt.
Bara vid kallstart.
av Denesfay
Anders E skrev:
Denesfay skrev:Min går hur jämt som helst på det förhöjda varvet. Men däremot på tomgångsvarvet så skakar det rätt så mkt. Man känner det i ratten och lite i sätet. Men så fort jag gasar något så försvinner det. Min motor har misstänt på en cylinder vid två tillfällen. Detta var vid 0 grader och kallstarter båda gångerna.

Min misständer inte men kan vibrera lite extra ibland. Känns mest i ratten faktiskt.
Bara vid kallstart.
Min vibrerar hela tiden oavsett motortemp. Känns som sagt mest i ratten. Hur är alla andras V70?
Användarvisningsbild
av Anders E
Denesfay skrev:
Anders E skrev:

Bara vid kallstart.
Min vibrerar hela tiden oavsett motortemp. Känns som sagt mest i ratten. Hur är alla andras V70?
Kör du mycket korta sträckor?
Min vibrerar extra när jag kört mycket korta sträckor dvs som om generatorn får jobba extra.
Men jag läste nåt om att den inte laddar under 1500 rpm...
av Denesfay
Okej, ja jag kör varje dag till jobbet genom lilla staden Eskilstuna. Men ibland åker jag lite längre sträckor när jag handlar eller så. Dock aldrig flera mil direkt. Det händer kanske 1 gång per vecka att jag åker över 1 mil under samma resa.
Användarvisningsbild
av Anders E
Kan kanske vara det då.
Har jag kört lite längre sträcka vibrerar den inte alls.
av Denesfay
Idag så startade bilen inte direkt. Stod och gick på startmotorn ca 5 sekunder. Då tryckte jag av starten igen. Och sedan startade igen utan problem. Hela veckan som gått har motorn även misstänt på en cylinder. Då får jag gasa till så kommer han igång igen. Jag var förbi Volvo och på Måndag ska jag lämna in bilen så ska dom få starta den på Tisdagsmorgonen och själva se vad som händer. När motorn är varm är det inga problem. Dock så har det hänt tre ggr nu sedan jag köpte den att när jag ska åka iväg vid t.ex rödljus så hackar motorn till och håller på att dö. Men den lyckas hålla sig vid liv ändå och återgår till normal drift igen efter ett par sekunder. Detta är lite oroväckande för min del. På Volvo säger dom att det kan omöjligt vara tändstift. För det ska inte bytas förens vid 9000 mil färsta gången eller vad dom nu sa. Min bil har knappt gått 4200 mil i dagsläget.

Jag funderar starkt på om det är en spridare som är dålig. Vad tror ni?

Du har köpt en bil som är förvä[…]

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste olje[…]

V90 läggs ner.

Intressant, ska undersökas. Vad söker[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Säger som till andra: Bor du kring Stockholms[…]