Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av McE
#721448
Funderar på en till V70, -08 eller nyare. Nåt att tänka på, nån motor ni vill varna för?
Tänkte avstå diesel, hur står sig flexifuelbilarna? Är det bättre att satsa på en ren bensinare?
Nåt annat som gör att jag skulle köpa en -07 istället, eller nåt annat? Vill slippa läsa via nåt forum att jag tabbat mig och köpt nån konstruktionsmiss.
Kan säga att vi en gång ägt en V40 1,8 med GDImotor. Var inget kul då jag insåg vilket skit jag dragit hem!!?
Tacksam för input!!!!!
av ansjo
#721468
Jag hade en V70 2,5T -08 för ett par år sedan, den var jag riktigt nöjd med :)!
Användarvisningsbild
av Guru
#721546
Antar att du inte kör så mycket eftersom du inte vill ha diesel? Skippa etanol då de är mer benägna att krångla än bensin. Som vanligt, satsa på så ny bil som möjligt! Jag hade valt 2,5T, lite törstig men kör man inte så mycket så spelar det ingen roll. Som bonus finns trevliga mjukvaror (Polestar eller eftermarknad) som gör den riktigt trevlig.
Användarvisningsbild
av sveax
#721587
Guru skrev:Skippa etanol då de är mer benägna att krångla än bensin.
Vad har du för belägg för det påståendet? Jag tror definitivt att etanolen kommer att få en nytändnig. Fler tillverkare kommer erbjuda etanolvarianter. därmed kommer utbyggnaden av etanolmackar öka.
av McE
#721599
Jag kör väl ca. 2000 mil per år, är rädd att dieselskatten höjs sen Norskarna kovände och vill ha bort dieseln. Har hört en del politiker vara inne på samma sak i Svedala. Nåväl, det är ju bara en parentes. Köper jag en flexifuel lär jag köra bensin ändå. Eller är jag bara nojig, ska jag satsa på diesel?! Är flexifueln skit, alltså motormässigt? Tänk er då det gick upp för mig vad GDI innebar...
av perhall
#721605
Det råder ingen tvekan om att etanol hittills har inneburit mer krångel än bensin, däremot andra fördelar som miljö, utsläpp i tätorter, bli av med spannmålsöverskott, billigare att tanka, bättre effekt etc./PH
Användarvisningsbild
av Guru
#721606
Spoiler »
Kallstartsbekymmer, omkalibrering vid bränsletypsbyte, ventilkollen var 9000mil. En del av er har säkert listat ut var jag får min lön ifrån och förstår nog varför jag inte kan vara för specifik...
Uppsidan är att det är mer effekt med etanol. :D
Användarvisningsbild
av SvenB
#721619
Märkligt att jag kört helt problemfritt med min flexifuel sedan oktober 2009. 2 servicar och 2 oljebyten bara.
Användarvisningsbild
av Guru
#721645
Alla får ju inte problem. Inte ens med de allra sämsta märken/modellerna. Av din signatur att döma byter du heller aldrig bränsletyp vilket givetvis underlättar. Notera att jag inte sa att etanol var speciellt dåliga, bara att det är mer som kan gå fel/krångla på en etanolvariant jämfört samma motor i bensinutförande. Och jag lägger ingen värdering huruvida etanol är bra/dåligt miljöalternativ. Med tanke på vilka årsmodeller som TS tänkt sig finns ingen garanti att luta sig mot och utifrån ett problemfritt ägande är oddsen bättre med en bensinare. Det är ju så TS ställt sin fråga och så jag har svarat.

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?