Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hakank
Frågade biliaverkstaden när jag servade bilen senast om de någonsin behövt justera ventilerna vid 9000 mils kollen på ngn bil de hade haft inne där. Svaret var nej. Har någon som haft sin 2.5FT inne på 9000 mila behövt justera? Funderar på att helt sonika inte bry mig att slänga ut 9kkr på ngt som förmodligen inte är nödvändigt..
Tyvärr har jag inte svar på din fråga, men knuxet är väl att det är bra för andrahandsvärdet att kunna redovisa en full servicebok. Det är ju samma sak med de extra oljebytena (för de som kör >1500 mil/år), är de verkligen alltid nödvändiga? Troligen inte. Men man byter ändå olja för serviceboken skull.
Oljan tror jag det är lite känsligare med. Iaf om man som jag kör på sprit. Vet inte om det framgår i serviceboken hurvida koll/justering av ventilerna är gjord eller inte?
varenda ft som jag har haft inne på 9000milan har behövt justera åtminstonde 10 av 20ventiler så de köper jag inte
Säger som hollan..
närmare hälften av ventilerna behöver alltid justeras så den verkstad du frågat har troligen inte utfört någon ventil ljustering

om du hoppar över detta så finns risk för motorskador och då räcker det ju inte med en justering

//Gooose
Hur ska jag gå till väga då? Köpte en 2,5ft 2010 i somras som gått 12600mil med full service bok. Kollade upp bilen med en bekant som jobbar åt Upplands Motor.Det va inga konstigheter med den i och med att alla servicar va gjorda.Sen 2mån efter att jag köpt bilen så ändrar Volvo sitt service program så att ventilkontroll ev justering ska göras var 9000:e mil ,men om man har en bil som gått längre och den kollen inte är gjord för att den punkten inte fanns med i service programmet för min motor beteckning ,tills det nya programmet kom.Jag har själv sett både det nya och det gamla service protokollet.Vem ska stå för kostnaden om motorn rasar för att den inte gjord vid 9000mil ????
Denna 9000mila ventilkontroll/justering, går den att göra på den äldre 2.5FT versionen? Eller har volvo gjort om konstruktionen så att denna service är enklare att utföra på den nyare motorn? Jag skulle gärna göra detta för att vara på säkra sidan så att inte toppen går sönder vid 20000mil :roll:

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?