Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
Hej!

Jag har precis lagt märke till att man med en manuellt växlad 2.5FT får dra 1600kg jämfört med 1800kg om man har en automat. Är det någon som vet hur volvo resonerar. Håller en automat bättre än en manuell när man kör med husvagn/släp? :roll:
Det ställs krav på att bilen ska klara sin maximala dragvikt vid ett visst antal starter tätt efter varandra i en viss lutning. Kopplingen tar stryk av det, men en väl kyld hydraulisk momentomvandlare (Volvo har numera vattenkyld olja i momentomvandlaren) är i princip immun mot denna belastning.
Ok då förstår jag. Ja en del brända kopplingar har man sett när vissa backar med huvagnar på camping och svåra manövreringar. Men 1600kg känns väldigt snålt med dagens nya husvagnar. Hade ingen tanke alls när jag köpte bilen att automaten klarar högre dragvikt. Vagnen jag brukar dra ligger på 1600kg så där skulle det inte finnas några marginal med en manuell :D
Inte alls. Under körning är det inga problem med manuell låda. Det är ju bara vad motorn orkar. Men för helbilsgodkännandet krävs ett antal upprepade starter i backe. Det är de som frestar kopplingen. En bra kyld momentomandlare är tåligare mot sånt. Det finns en anledning till att tungdragare, entreprenadmaskiner och liknande har hydrostatisk drivning.

Efter årets Hallands 3-dagars, där arrangörerna sin vana trogna hittat rena gungflyet till campingåker, låg lukten av bränd koppling över campingen ungefär som lukten av tändvätska brukar göra på mer civiliserade campingar. Så visst lär vi oss hantera kopplingen, vi som drar släp under besvärliga förhållanden, men det hindrar ju inte att det finns gränser för vad den tål.
Underligt att jag kunde dra 1540kg med min gamla 945 ltt och sen bara 1600kg med en modern bil med betydligt bättre chassi, bromsar och motor.
Bara 1540 kg? Min 945, utan turbo, klarade 1600 kg. Det är väl inget underligt med det. 940 var den sista ordentliga Volvon. Efter det har kostnadsjakten slagit till mot all sorts överdimensionering, så idag är det snarare sämre när det gäller marginaler för sådana aktiviteter som att dra på släpvagnar.
Tycker dock Volvo oftast är försiktigare än konkurrenterna i sin bedömning av vad bilen klarar. Och framför allt tycker jag inte man är konsekventa. En V70 AWD manuell drar bara 1800 men en Automat får dra 2000kg, likadant i XC60 AWD 1800 resp 2000kg men i XC70 AWD är det 2100kg oavsett vilken låda, fast det är samma drivlina.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?