Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
Har en v70II -08 på transportstyrelsen alltså gammla VV så skall den bes 2013-09-01 till 2014-01-31
Allt frid och fröjd så långt, men när jag var på bilprovningen och fick ut alla gammla bes papper så sa han till mej att jag har körförbud nu den sista jan 2013? Och jag fick även ett fint litet papper med mej hem, där det stod bes termin 2012-09-30 till 2013-01-31 :???: frågan är vem skall man lita på?
Personligen har jag inte mycket över för bilprovningen och litar mer på transportstyrelsen men vad göra?
Transportstyrelsen är ju Myndigheten över Bilprovningen, men det säger ju inte att dom har rätt med automatik för det.
Jag tycker att du skall kontakta Transportstyrelsen och lägga fram hela ärendet i alla detaljer. Sedan när du har fått deras svar skriftligt, så talar du om för Bilprovningen vad deras chefer har bestämt och visar naturligtvis kopior på Transpotrstyrelsen beslut. (Originalen behåller du själv). Sedan får dessa två instanser "strida" inbördes om vem som har rätt av dom båda.
Var dessutom beredd på att "Farbror Blå" kan lägga sig i ärendet och stoppa dig när du är ute och kör medan byråkratin mal i sina kvarnar. Därför skall du ha ytterligare en uppsättning kopior med dig i bilen så att du kan visa upp hur det ligger till. Polisens datorer svarar förmodligen bara på senaste kända uppgift. Där finns inte plats för några förklaringar eller undantag. Se även till att bilen är trafikförsäkrad under den här tiden. Det är tänkbart att försäkringsbolaget ställer sig frågande inför situationen, men då får du förklara även för dom. Alltså ännu en uppsättning kopior.
Förmodligen är det bara någon som har feltolkat ett datum, en slutsiffra, senaste beskitning etc. etc. Men deras prestige förhindrar dom att erkänna felet och rätta till det "på stående fot". Det måste utredas först.
Som myndighet kan man inte göra något fel! Det är alltid "någon annan" som gör det. Vanligtvis den enskilde private bilägaren i det här fallet. :shock: :???: :evil:
Användarvisningsbild
av hollan
hehe de lät jobbigt kanske bättre och åka ut och besiktiga den och ta dom 300:- från spritkontot eller nått :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Kontakta transportstyrelsen så löser det sig nog.

Vad har den för slutsiffra i regnummret och första reg datum?

/Martin
Användarvisningsbild
av hollan
08-02-28 är den reggad första gången och jag har 9 i slutsiffra
Användarvisningsbild
av joel80
hollan skrev:08-02-28 är den reggad första gången och jag har 9 i slutsiffra
Kolla ditt regnr här, skriv ut lappen och ta med till sura besiktningsgubbarna som säger annorlunda:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Där ska det ju stå vilket år det gäller...

Edit:
Det står så här på transportstyrelsens hemsida:

Fordon med en totalvikt av högst 3,5 ton ska kontrollbesiktas första gången under den inställelsetermin vars inställelsemånad infaller efter att 34 månader har gått från den månad då fordonet första gången togs i bruk.

Andra gången fordonet ska kontrollbesiktas är under den inställelsetermin vars inställelsemånad infaller två år efter föregående inställelsemånad.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... -fordonen/
Om jag räknar rätt så skulle din bil då ha haft första besiktningsmånad 2011-09. Vilket betyder att nästa period blir 2 år efter det, alltså 2013-07-01 -2014-01-31.
Användarvisningsbild
av hollan
jo de hade gärna jag med trott men han skrev ut en fin lapp från deras datasystem
Användarvisningsbild
av joel80
Men besiktningsfirmorna är inga myndigheter, det är externa uppdragstagare.
Lita på myndigheterna du. Ring dem och fråga, det är transportstyrelsens data som polisen går efter. Vad bilbesiktingsfirman säger är inte relevant.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?