Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jeg har tidligere skrevet om ettermontering av DAB-radio her: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=58444. I min bil mangler den såkalte prep-kabel for ettermontering av DAB (Volvo XC70 2009 Summum med Premium Sound, Sub, RSE og RTI).

FM-nettet slukkes i Norge og i flere andre land i Europa (inkl Sverige) i 2017 og det er da mange som ikke lenger kan benytte sin originale Volvo FM-radio.

Vet noen av dere her på forumet hva Volvo planlegger å tilby eiere av Volvo V70/XC70 fra modellår 2008? Noen her som jobber på Volvo kanskje?

Det er fint om du svarer dersom du kjenner til kommende originale ettermonteringsløsninger fra Volvo.
Jag har inget svar att komma med, men tycker att du pekar på något viktigt. Den dagen FM-nätet inte fungerar så skall man ju inte vara tvungen att byta bil för att ha en radion.
Man får hoppas att elektronikindustrin redan nu har börjat fundera på detta. Det har ju varit så under tidens gång när det har kommit tekniska nymodigheter. När vi fick FM-radio i början på 60-talet fanns det FM-tillsatser att koppla till sin gamla AM-radio så att man kunde höra dom nya kanalerna. Samma sak med TV1 och TV2 ungefär tio år senare. Då gick det att köpa tillsatser för att kunna se TV2 i gamla teveapparater. Senare kom kabelteve och digitalteve. Det blev också en "låda" vid sidan tills man bytte till en modern teve.
Eftersom det troligen "ligger lite pengar" i dessa tillsatsboxar, så tror jag att någon jobbar med att bygga och så småningom, sälja DAB-boxar. Och då även för bilradio.
Om någon vill räkna på det här så finns det ju ganska klar statistik. Jag har inga uppgifter men så här kan det se ut: När kom dom moderna "integrerade bilradioapparaterna"? Jag tänker här på den radio som sitter i min V70 -08. Den har ju samma display som bilens övervakningssytem. Eftersom bilfabrikaten bevakar varandra väldigt intensivt, så kom säkert dom här funktionerna ungefär samtidigt. Då ser man lätt hur många bilar, genom bilregistren, som har den här nuvarande tekniken fram till den dag 2017 då DAB tar över. Då är det bara att räkna hur många DAB-boxar man behöver tillverka.
8) $ 8) £ 8) €
Denne meldingen ble sendt ut til Volvo-forhandlere i Norge 21. februar 2014:
Til: Daglig ledere, selgere, servicemarked, tilbehørs coacher.

I disse dager så er DAB og DAB+ radio et varmt tema. Vi hos VCN jobber for å skape gode løsninger for våre bileiere med kun FM radio. Men mange av våre Volvo eiere har også biler med DAB radio, og det er ikke det samme som DAB+. DAB+ gir tilgang til flere radiokanaler og noen av disse kanalene som tidligere sendte på DAB har gått over til DAB+, dette gjør at mange Volvo eiere mister radiokanaler.

Det finnes i dag mulighet å oppgradere radioen fra DAB til DAB+ på vår tilbehørs katalog http://accessories.volvocars.com/Access ... c/sv-SE/NO

For de av dere som er usikre på forskjellen mellom DAB og DAB+ så har jeg lagt ut informasjon om dette på forhandler web, dette finner dere på startsiden under nyheter og det ligger flere steder, både til salg og servicemarked.

For våre biler med kun FM radio (uten DAB prep. fra fabrikk), så jobbes det mot Volvo i Gøteborg om en god løsning, men det er ennå ikke funnet den beste løsningen.
Dette var en nokså konkret melding om at det jobbes med en løsning for modeller uten DAB-prep. Vi venter i spenning.

Minner også om at Dension (http://www.dension.com) jobber med en USB-løsning for DAB som skal fungere i V70/XC70 fra 2007 og oppover.
Skrev dette på Facebook-siden til Volvo Car Norway AS i dag den 7. mai 2014:

"Vi skriver nå 7. mai 2014 og jeg har gjennom 3 år jevnlig spurt Volvo Personbiler Norge og lokal forhandler Frydenbø Bilsenter Sandane om når Volvo kommer med en løsning for ettermontering av DAB-radio i min Volvo XC70 D5 Summum 2009 med Premium Audio. Bilen ble levert uten DAB-prep. Ingen i Volvo-systemet har hittil klart å svare på hva som kan leveres og når. Er det ikke snart på tide Volvo Car Norway AS å komme opp med noen gode svar til alle Volvo-eiere som ønsker DAB-radio ettermontert i sin bil? Har dere en plan og et produkt og en dato?"

Link til innlegg:
.

Fint om flere også skriver innlegg i posten og ber om fortgang i DAB-saken.
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]