Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dannegr
Hej
Funderar på köpa en V70 1,6 drive -12.
Såg nu att denna bil inte får dra mer än 1300 kg. Jag har en husvagn som har totalvikten 1310 kg.
Vad hade ni gjort ???? Kört ändå ????
Jag menar ... 10 kg .... !
Användarvisningsbild
av apersson850
Bilens tekniska begränsning gäller vagnens bruttovikt, inte totalvikt. Så det är bara till att lasta därefter. Men köpa bil med så klen dragvikt hade jag aldrig gjort. Varje husvagn jag haft hittills har varit tyngre än den förra. Nu är jag på 1600 kg, så jag har i alla fall 500 kg marginal på min XC70.
av Dannegr
apersson850 skrev:Bilens tekniska begränsning gäller vagnens bruttovikt, inte totalvikt. Så det är bara till att lasta därefter. Men köpa bil med så klen dragvikt hade jag aldrig gjort. Varje husvagn jag haft hittills har varit tyngre än den förra. Nu är jag på 1600 kg, så jag har i alla fall 500 kg marginal på min XC70.
Jasså är det inte totalvikten på vagnen som räknas då????? det är det ju annars eller??
Hur vet man att det är en "teknisk begränsning" då?
av jpennerb
Välj en annan motor om du kör mycket med släp/husvagn. Tänk dig en fullpackad bil med en husvagn på 1300kg då blir du själv svettig när det börjar att gå uppför :lol: . Köp dig en D3 eller en D4 så har du lite marginal dessa antar jag också får dra lite mer.

En 1.6d/D2 fungarar bra när man långpendlar själv i bilen men är sämre när det skall packas full för semester.
Senast redigerad av 1 jpennerb, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av DrMumin
Har man vanligt Bkort är det vagnens totalvikt som gäller oavsett om den är lastad eller ej

Har man Be så får man dra en vagn med med högre totalvikt så länge bruttovikten är under bilens maximala släpvagnsvikt

att köra ändå räknas som olovligkörning gissa vad länsstyrelsen gör med körkortet ditt om du torskar ;)

så skaffa Be kort kostar inte särskillt mycket och löser ditt problem :-)-)
av dst02
jpennerb skrev:Välj en annan motor om du kör mycket med släp/husvagn. Tänk dig en fullpackad bil med en husvagn på 1300kg då blir du själv svettig när det börjar att gå uppför :lol: . Köp dig en D3 eller en D4 så har du lite marginal dessa antar jag också får dra lite mer.

Ja fast den lille drive'n är en rackare på att dra släp faktiskt. Grymt imponerad av den i somras då jag drog full gallerkärra med ved å 5 vuxna i bilen på backiga 70 vägar.
Användarvisningsbild
av DrMumin
jpennerb skrev:Välj en annan motor om du kör mycket med släp/husvagn. Tänk dig en fullpackad bil med en husvagn på 1300kg då blir du själv svettig när det börjar att gå uppför :lol: . Köp dig en D3 eller en D4 så har du lite marginal dessa antar jag också får dra lite mer.
Du tror väl att jag ljuger men en Drive 1,6 är helt suverän å dra släp med har själv husvagn på 1200kilo å den drar jag på 0.8/milen
Användarvisningsbild
av DrMumin
apersson850 skrev:Bilens tekniska begränsning gäller vagnens bruttovikt, inte totalvikt. Så det är bara till att lasta därefter. Men köpa bil med så klen dragvikt hade jag aldrig gjort. Varje husvagn jag haft hittills har varit tyngre än den förra. Nu är jag på 1600 kg, så jag har i alla fall 500 kg marginal på min XC70.
Obs gäller endast om du har "Be" kort
av dst02
DrMumin skrev:
Du tror väl att jag ljuger men en Drive 1,6 är helt suverän å dra släp med har själv husvagn på 1200kilo å den drar jag på 0.8/milen

Javisst är den imponerande! Med ovan inlägg körde jag på 0,71!! Visst en del växlande ibland men den drog faktiskt bättre än vad min nuvarande saab 9-3 gör med 2 liters motor med 200 etanolhästar å 300 nm vid 2500 varv å automat gör.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE