Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jocke123
Hej! slog då till o köpte mig en bra bil, trodde jag .. en v70 DRIVe 11.. sökte "miljöbil" på blocket o denna kom upp .. vart ju 119g i utsläpp och så ..
verkade vara en bra bil, en momentum, rätt färg, rätt utrustning o.s.v.

nu kom skatten och NU upptäcker jag att en inte ÄR en miljobil?? trodde alla med utsläpp under 120g var miljöbil ?
hur f-n ligger det till?? var det DÄRFÖR säljaren skruvade på sig o frågade om jag verkligen behövde start/stopp ??

sen har den gått dåligt, vägrat starta några gånger, stannat under färd en gång, värmaren har lagt av m.m. står redan på verkstad och bara haft den i en vecka .. börjar INTE bra ..
av AndS
jocke123 skrev:Hej! slog då till o köpte mig en bra bil, trodde jag .. en v70 DRIVe 11.. sökte "miljöbil" på blocket o denna kom upp .. vart ju 119g i utsläpp och så ..
verkade vara en bra bil, en momentum, rätt färg, rätt utrustning o.s.v.

nu kom skatten och NU upptäcker jag att en inte ÄR en miljobil?? trodde alla med utsläpp under 120g var miljöbil ?
hur f-n ligger det till?? var det DÄRFÖR säljaren skruvade på sig o frågade om jag verkligen behövde start/stopp ??

sen har den gått dåligt, vägrat starta några gånger, stannat under färd en gång, värmaren har lagt av m.m. står redan på verkstad och bara haft den i en vecka .. börjar INTE bra ..
Men vad är det för motor i den och är den godkänd som miljöbil? Har inte Volvo gjort Drivemodeller som inte varit skattebefriade eller minns jag fel här?
Användarvisningsbild
av joel80
Kolla registreringsbeviset till bilen... där ska ju stå utsläpp och klassificering.
men på transportstyrelsens hemsida är den inte klassad som miljöbil ? det är väl bästa stället att få reda på om den är det ?.. jajag vet inte .... kan man påpeka/ändra det vid transportstyrelsen ?

vad var det för fel på din bil ??

börjar blir smått orolig att man har fått en problembil... det var ju just därför jag köpte den, att få slippa "onödiga" verkstadsbesök och tråkiga mekarkvällar på sin pendlarbil som skall rulla varje dag..
det är en diesel 1,6.. jag sökte på miljöbil på blocket och hittade denna ..

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=19&w=2

detta är blocket annons på maken till min bil, kommer upp när man söker på miljöbil, står 119g t.o.m. i rubriken..

detta är från TP:s hemsida..

Drivmedel 1: DIESEL
Motoreffekt, kw: 80,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 190,0
Ljudnivå dB, vid körning: 73
Ljudnivå dB, stillastående: 75
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,5 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 119,0 g/km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 4,0 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 106,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 5,4 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 142,0 g/km
Absorptionskoefficient, M-1: 0,5100 G/KM
Kolmonoxid, CO: 0,2910 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,2110 G/KM
Kolväten och kväveoxider, THC + NOX: 0,2300 G/KM
Partiklar: 0,0020 G/KM

vet inte vad som har blivit fel ...
blockets ruta för att söka efter miljöbil inget att ha eller har handlaren farit med osanning ?

hittar inget som skiljer på bilarna, tjänstevikt, längd m.m. är samma men inte skatterglerna ..
Senast redigerad av 1 jocke123, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Om man söker på det reg-nr som står i annonsen kan man utläsa "Befriad från skatteuttag t.o.m: 2015-11-30".
Efter det kostar det 1168kr/år.

Kolla ditt regnr ch se om det är nån skillnad: https://www21.vv.se/fordonsfraga/
min bil ..

Fordonsskattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr:1168
Återbetalning vid avställning, kr:194
Betalningsmånad/er:februari
Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten.

detta är ochså en annons med maken till min bil .. det fanns 4 st likadana till försäljning vid tillfället..
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=19&w=1

skatt på den med .. ?? blir konfys ..
den jag tog hade gått lite mindre bara..
Senast redigerad av 1 jocke123, redigerad totalt 0 gånger.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?