Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Jag ska köpa en V70 II 1.6'a (lutar åt momentumpaketet) av bilhandlare, kollar på bilar som gått mellan 5-8k mil typ. Så detta är en såndär jobbig tråd om köpråd för just den modellen och året.

Vad är det för dyra servicar som man bör tänka på? När ska kamremmen bytas? Partikelfilter? Nåt mer?
Är det några standardfel på denna årgång som jag ska ha i bakhuvudet och kolla extra noga?
1,6 som i en drive/d2 eller 1,6 som i en t4?
drive är det partikelfilter byte var 12000mil och adaptiv påfyllning var 6000mil kamremen kommer på 24000mil
d2 har ingen intervall på varesej partikelfilter eller adaptiv remmen byts på 24000mil
t4 har inget av det där sitter kedja
aha en dumsnål blir nog billigare i längden och köpa en vanlig d3 ofantligt billigare i service och går mycket bättre och jämnare och kör du under 2000mil om året är det bensin/etanol som gäller
Jag kommer köra ungefär 4000 mil tur&retur enbart till jobbet, sen tillkommer övriga nöjen och ärenden man gör. Så kanske 4500-5000 mil om året är väl vad jag räknat på. Är det fortfarande inte värt med en drive?
dst02 skrev:Med min erfarenhet, köp INGEN drive diesel!! . Lägg hellre några extra kronor på D3
Tack för tipset. Har du lust att motivera det med varför? Undviker gärna ett köp jag inte blir helt nöjd med givetvis :)
Vad skiljer det i förbrukning på drive och d3'an, i "verkligheten"? Jag kör 80% motorväg och sedan småvägar/landsväg resten. Kör rätt lugnt och soft.
Antar att det är samma på D3 som D2 med ingen service intervall på partikelfilter eller adaptiv vätska? Det blir ju lite skillnad i servicekostnad isåfall.
Chrom skrev:
dst02 skrev:Med min erfarenhet, köp INGEN drive diesel!! . Lägg hellre några extra kronor på D3
Tack för tipset. Har du lust att motivera det med varför? Undviker gärna ett köp jag inte blir helt nöjd med givetvis :)
Finns problem med oljämn gång på motorn, låg dragvikt kan begränsa dig,inte direkt snålare än D3, en del vibrationer, 2011an hade inte alls samma fina vxlåda som de andra med skövdefemma, farligt slö om man rullar sakta ut ur ex en korsning å ger gas,sägs vara dyrare service på 1,6an än de större syskonen.
på d3 har du 3000mils service intervall och inga konstiga tillägg kamrem byts var 18000mil men är bra mycket billigare och byta än remmen på d2/drive
d2/drive har 2000mils service intervall så det lilla som skiljer i förbrukning och skatt på 1,6 vs d3 sparar du in i servicekostnader och du får en bil som går vibrationsfritt och har mer ös och högre dragvikt

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]