Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Det är många trådar om problem, fel och jävelskap på alla bilar, men jag skulle vilja höra lite med er om saker som inte krånglat.

Finns det folk som aldrig haft problem med diselvärmaren? Aldrig fått problem med felkoder eller kallstarter.. har fungerande keyless och inte behövt lägga ut en krona extra utöver service... o.s.v.

Finns ni?

:)
Jag har inte lagt en krona förutom vanlig service, däck och "styling" samt byte av kofångare vid påbackning av lyktstolpe (inget att anklaga volvo för).

Dieselvärmaren var "trasig" vid köp, eller rättare sagt så skar den första gången jag använde den då de monterat en bensinvärmare istället för dieselvärmare, men efter det så har den gått problemfritt i snart 2 år.

Har bytt en del på garanti: ac-kompressor, bakre bärarmar, remspännare några ggr, fettat in växelänkaget. Men i övrigt är inget bytt och överlag så håller det mesta på bilen ihop så det var enklare att skriva vad som är åtgärdat än tvärt om.

Sen har jag dock ett missljud som vägrar ge med sig. Men Bilia hävdar att den ska låta så så det är väl inget fel :roll:

Pappas V70N bensin börjar närma sig 20 000 mil nu, de senaste 2000 milen har han fått byta två bromsok som kärvat ihop. I övrigt så har han inte haft ett problem sen han köpte bilen ny. Går inte att klaga på :)
Ska snart in på besiktningen och kolla över saker. Ska bli intressant att höra omdömet, ifall det blir lika positivt som jag anser att bilen är värd.

Inga problem mer än luftficka i kylsystemet som skrämdes med en instrumentvarning. Tutar och kör! (D)
Ingen av alla Volvo jag haft har varit tjuriga när det gäller kallstarter.
Har haft två 245:or, två V40, en V70N och en V70II.

Rekordet var -38 med V70II. Andra vintern jag hade den. Startade på första försöket.
I övrigt så var nog min första 245:a med B21A i den absolut mest lättstartade bil jag någonsin ägt eller kört, räckte med att visa nyckeln så hoppade den igång! :wink:
Användarvisningsbild
av Jefe
Har haft en 855 GLT -95, S80 2.5T -05 och nu en S80 2.5FT -10 och alla har fungerat felfritt med byte av slitage delar bara. Mer problemfritt än så kan det nog inte bli. Måste vara kvalitén på Volvos bilar :wink:
Hoppas på en problemfri nybil.. men det känns lite som ett lotteri, jag behöver höra lite sånna här saker om att det faktiskt finns exemplar som funkar som de ska. :)
Har sen 1996 haft en 855, en V70 -98, en V70N samt två V70II. Ett par Saab och en Opel har smugit sig in mellan, men i huvudsak har det alltså varit Volvo. Om man bortser från 98:an har alla varit nyköp som vi behållit i max 3 år (och max 2-3000 mil). Alla bilar har i princip varit felfria.

Visst har det varit lite strul med någon backlucka (första "tvåan"), lite problem med elhissar och lister som lossnar (V70N) och bromsar som inte fungerade som de skulle (98:an) men i övrigt har bilarna fungerat utan det minsta bekymmer. Visst handlar det en del om tur och visst görs det måndagsex, men det är knappast unikt för Volvo och jag anser definitivt att Volvo håller en kvalité som är i klass med tyskarna.
av sorsj
En så positiv tråd måste man ju få bidra till.

Våra 4 senaste Volvo är
1 V70 D5 my 2002, köpt ny och körd 10500 mil
2 V70 D5 my 2004, köpt ny och körd 11000 mil
3 V70 D5 my 2006, köpt ny och körd 20000 mil
4 V70 D5 my 2010, köpt ny och körd (hittills) 12000 mil

Nr 1 levererades med farthållare som aldrig fungerade som den skulle; Volvo köpte därför tillbaka bilen efter knappt två år.
På nr 2 rördes (så långt jag vet) inte en skruv utöver ordinarie service (med undantag för omfattande plåtjobb vid älg- och vildsvinskollisioner)
På nr 3 byttes bromsbelägg runt om en gång; dessutom byttes en xenonlampa; annars känner jag inte till något som rördes utöver ordinarie serviceprogram
På nr 4 har lägesgivaren till motorbakluckan samt en givare i partikelfiltersystemet bytts, i båda fallen garantiåtgärder.

Jag är därför helt imponerad av den kvalitetsnivå Volvo numera har (t.ex. jämfört med mina tidigare 8 Volvo av äldre modeller, som alls inte höll den kvalitetsnivån). Kan dessutom jämföra med släktingar och bekanta med tyska bilar (både VW och så kallade premiumbilar) som inte alls har det lika bekymmersfritt. Jag är fullt medveten om vådan av att uttala sig på klent statistiskt underlag, men med de senaste praktiskt taget problemfria 43000 milen törs jag ändå sticka ut hakan.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?