Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
På min förra XC70 D5 MY10 fick jag remspännaren utbytt flera ggr pga av att den började låta illa. En av gångerna var det genom återkallelse. Den verkar bara hålla i ca 1000 mil innan de ger upp.

Nu har min nya XC70 D5 MY-13 rullat drygt 1000 mil och nu börjar det låta riktigt illa på den också....vad ska man göra ?:-/

Ska man in och byta igen, med det verkar ju vara skräp som man ersätter med skräp så det kommer väl bara att vara tyst i 1000 mil och så är det lika illa igen.

Hur svårt ska det vara för volvo att sätta dit en remspännare som håller mer än 1000 mil, det har ju varit så här i 4 år nu ???

På mina Tyska och Japanska bilar jag kört har remspännare hängt med i 30.000 mil utan problem så det verkar ju inte vara omöjligt att bygga en som håller mer än 1000 mil,
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Om man utnyttjar vridet i motorn mellan 1500 och 2500 rpm.

Kvider i takt med förbränningstakterna.
Användarvisningsbild
av gooose
ev kan det vara Txw ventilen till Ac som du hör har för mig att det vart något med den på vissa sena 2012 och 2013
om det är så kan du vända dig till din volvohandlare så skall dom få upp en "sevice åtg" när dom skriver in reg nr i datan/(tacdis deras fakturerings system)
Då är det enkelt löst Du kan ju prova att köra med AC off för att se om det blir någon skillnad

Ev kan det annars finnas en service lösning på detta Hur låter ljudet är det som ett såg ljud ??

//Gooose
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag har fått ac-kompressor och spännare bytt, men min låter fortfarande. Ljudet kommer som B20 beskriver och låter värre när det är kallt.

Noterbart är väl att när ljudet kom första gången så fick jag spännaren utbytt och det började. Sen fick jag efter det spännaren bytt på återkallelse och det var någon månad efter det som det började igen.

Bilia säger att "den ska låta så", så jag antar att jag lär byta in den där eftersom dom inte kan klaga på det *suck*
Nej, det ska definitivt inte låta så....

Man har ju bytt mina remspännare ett antal ggr och varje gång så blir det 100% knäpptyst. Så det borde vara det normala att det är tyst, eller hur ?:-/ .

Sedan när man kört bortåt 1000 mil så kommer det smygande och ökar ju mer man kör, sen blir det tyst igen om man byter.
gooose skrev:ev kan det vara Txw ventilen till Ac som du hör har för mig att det vart något med den på vissa sena 2012 och 2013
om det är så kan du vända dig till din volvohandlare så skall dom få upp en "sevice åtg" när dom skriver in reg nr i datan/(tacdis deras fakturerings system)
Då är det enkelt löst Du kan ju prova att köra med AC off för att se om det blir någon skillnad
Ev kan det annars finnas en service lösning på detta Hur låter ljudet är det som ett såg ljud ??
//Gooose
Nej det är inte sågljudet, det har jag också haft men det försvinner ju när man slår av ACn.

Ljudet hörs mest om man utnyttjar vridet i motorn mellan 1500 och 2500 rpm.

Tex om man ligger på 6:ans växel i en rejäl uppförsbacke och ger gas.

Kvider i takt med förbränningstakterna. Är förvillande likt om de finns en mikroskopisk läcka på avgasgrenröret.

Kan inget om D4 men om vevaxelgivaren inte ger pu[…]

Hej På vissa 940 så blir dörrsido[…]

Jag ser felkoden ECM-720A "ECM / Immobilize[…]

Stötdämpare vibration

Om man har bytt dämpare bak så ska man […]