Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Suedish
Tjena,

Står i startgroparna för att köpa en V70 II Drive D3 2012, tänkte om någon här kunde ge sina upplevelser för hur den riktiga förbrukningen är? Uppgifternas om uppges är 0.45 landsväg, 0.52 blandad körning. Är det drömsiffror eller kommer man ner i dessa siffror även 'på riktigt' (som man gör med V50'n tex)? Anledningen till att jag undrar är att jag har 18 mil att pendla om dagen.

Tacksam för svar.
av Lövet
Det är drömsiffror. För att nå till landsvägssiffran får du åka max 70 km/h, alltid i 20 graders värme, inga kallstarter, inga motlut, inga omkörningar.
Användarvisningsbild
av crumpets
Siffran för blandad är ungefär vad folk lyckas med på landsväg utifrån vad man kan läsa på forumet. 0,55 är en hyfsat realistisk landsvägsförbrukning om du inte pushar den hårt. ~0,6 blandat verkar vara hyfsat standard.
av perhall
Förvirring här. DRIVE finns inte längre, däremot så sent som under MY12 hette D2 DRIVe också. D3 har en femcylindrig motor och har aldrig hetat DRIVe i V70.

Är det en D3 du är ute efter är det en mycket trevligare motor än D2, men också törstigare (även om EU-mixen väl är densamma eller närmast). Dock inte så mycket törstigare, kanske 10%.

Jag misstänker att många som kör D2 (eller DRIVE 109 hk/115 hk) kör väldigt lugnt, för de når låga siffror, just runt 0,45 på landsväg. Jag har aldrig kommit under 0,7 med en DRIVe eller 0,75 med en D3/D4, men jag kör inte heller lugnt.
PH
av corzair
Jag använder mig av en app som heter tankomat, där fyller du i varje tankning som du gör så får du ut snittförbrukning och förbrukning för varje tank.(rekommenderas)

Min har dragit 7,09 l/100km sedan jag började mäta i april i år. Jag kör dock inte speciellt lugnt och är inte speciellt snål med varmares heller, men tror man skall räkna med 0,6-0,7 i realistisk förbrukning, men kör man 18mil landsväg så kommer man kanske lite lägre.
av jocke123
Har just skaffat en v70 DRIVe MY11 och har kört på 0.49 blandad (ok ganska mycket landsväg:-) ) är helt ok för mig för det är ju en ganska stooor bil trots allt. jag är inte speciellt gasglad, kör mest lungt o stilla. För MIG räcker kraften till iallafall men en mer "aktiv" förare skall man nog titta på en större motor :-)
av PeterTh
Hej
0,53 blandad körning med min förra -10, 109 hk och 0,57 blandad med min nuvarande -12 (115hk). Någorlunda lugn körning men alltid lastad med 4 hundar.

//Peter
av jpennerb
Ni som kör på 0,5l/mil "blandad körning" med 1.6d skulle vara intressant vilken snitthastighet som ni har. Troligen har ni bara kört 70-80-90 vägar. Då kanske ni kan komma under halvlitern...

När det gäller last i bilen påverkar det förbrukningen extremt lite. Större skillnad med högre hastighet eller något annat som ökar luftmotståndet, typ husvagn eller takbox.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?