Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är ny på forumet och behöver lite snabb hjälp.

Har hittat en V70 II 2,4D -08 med 15500 mil på mätaren för 130'000 som jag är på väg att köpa via en bilhandlare här i Skellefteå.
De var egentligen bara betalning och uthämtning kvar (Tänkte hämta ut den idag 2012-12-19 16.00).
Men då kläcker säljaren ur sig att de följer med en trimsats till bilen!? :-(O)

Hur ska man ställa sig till detta?

Bilen är en före detta leasingbil med endast en brukare (en VD), den har fullstämplad servicebok.
De är inte en Polestar trimning, tror han att den var köpt på El & Diesel.

Tacksam för alla typer av råd.
Jag skulle inte tagit den om trimsatsen är en trimbox. Dessa förstör partikelfilter och kan även skada automatlådan (om sådan finns).

Det finns tusentals, åter tusentals 2.4D V70II att välja på. Bara på KVD säljs det säkert 50st i veckan. Det är inte direkt svårt att hitta en annan.
Har det suttit en fulbox i bilen skulle jag inte ta i den med tång, var glad att du fick reda på detta.
Välj en annan bil, som sagts i tråden redan det finns tusentals andra bilar att välja mellan. Polestar är en sak men dessa boxar
är rena döden för motor och kringutrustning som partikelfilter dieselpumpen med mera.
Tack för tipsen.

Jag blir så förbannad, för bilen är så fin i övrigt. Har inte ens hittat ett dörrslag på den, det enda som är slitet är emblemet på ratten..

Jag hade verkligen ställt in mig på att köpa bilen. Känner mig snuvad på en bra bil, är lite trött på att köra 740.
Lugn bara. Det finns hur många som helst att välja på. Finns det inga den här veckan så dyker det upp en nästa. Det är det vanligaste motoralternativet i Sveriges vanligaste bil vi pratar om.
Boxen har väl höjt effekten med 35 hk. Be säljaren ta bort boxen! Sedan är det standard. Motorn har knappast tagit skada? Den är ju i "trimmad" version i andra modeller. Partikelfiltret!! Nå, vad säger att det tar skada? Hade en trimmad 2,4 D i 16000 mil. Innan dess en bensinturbo som var chippad ( 18000 mil). Och varför ska den skada automatlådan? Dagens "piratboxar" är ganska välgenomarbetade. Tills någon visar lite "bevis", är det lite skröna över det hela. Kollade några år sedan med Bilia, och ingen kunde påvisa att piratboxar skadade motorerna. Men garantier/goodwill etc faller ju. Men bara om dom ser boxen.. eller har jag helt fel? Nä, pruta några spänn och köp bilen :P
Det svedan skriver kan gälla optimering via mjukvara, men knappast trimboxar... att jämföra det med en D5 (för det är väl det du menar med att motorn är trimmad i andra versioner...) är inte adekvat. /PH
När det gäller boxar, så finns det spaltmeter i detta forum så läs och avgör själv. Det en box bland annat inte hanterar är moment begränsning på låga växlar, antispinn/sladd funktionen störs ut pga felaktiga signaler det är bara några exempel på vad som dessa boxar inte hanterar. Dom bara höjer mängden bränsle som pumpas in inget annat. Mjukvarutrim hanterar alla dessa bitar som tillverkaren har utvecklat för bästa funktion och hållbarhet.
De blev affär ändå. Tiden får utvisa om de var klokt eller inte.
Trimboxen var redan borttagen, de var också anledningen till att säljaren inte meddelade detta tidigare (om man nu kan lite på en säljare).
Vad vi har hittat så är de en ganska mild trimning på 27hk så vi får hoppas att den inte har gjort så mycket skada.

Tack alla för era synpunkter, de ska bli kul att bli en del av de här forumet. :D
svedan skrev:Boxen har väl höjt effekten med 35 hk. Be säljaren ta bort boxen! Sedan är det standard. Motorn har knappast tagit skada? Den är ju i "trimmad" version i andra modeller. Partikelfiltret!! Nå, vad säger att det tar skada? Hade en trimmad 2,4 D i 16000 mil. Innan dess en bensinturbo som var chippad ( 18000 mil). Och varför ska den skada automatlådan? Dagens "piratboxar" är ganska välgenomarbetade. Tills någon visar lite "bevis", är det lite skröna över det hela. Kollade några år sedan med Bilia, och ingen kunde påvisa att piratboxar skadade motorerna. Men garantier/goodwill etc faller ju. Men bara om dom ser boxen.. eller har jag helt fel? Nä, pruta några spänn och köp bilen :P
Min uppfattning är att alla "boxar" är skräp då de är rena vedbod trimmet, ovasett om det är KCR, Mehrleistung osv.

Varför, jo de kopplas in enkelt på fuelrailens bränsletrycksgivare och skickar tillbaka ett felaktigt värde till motordatorn att trycket är för lågt (trots att det är rätt)

Motordatorn reagerar då och drar upp pumptrycket till commonrailen vilket gör att MERA diesel sprutas in i motorn.

+ Jo det ger ju bra med mer effekt, så trimmet funkar.
+ Lätt att koppla bort

-Bränslepumpen tar stryk, varför plåga pumpen så fort motorn är gång, trycket behöver ju bara höjas vid fullgas (som man har 1% av tiden). Dessutom ska ju mängden ökas genom att man öppnar instprutarna mer istället vilket inte boxen klarar,

-Alla pulserna i insprutningn påverkas, moderna dieslar har 3-8 pulser (initiering, huvud, efterfas, avgasrening, regnereing av filter etc) och det är ju bara huvudpulsen som ska ändras.

-Momentbegränsning för att skona automaten sätts delvis ur spel.

-Färddator kommer att visa fel, (visar mycket lägre än vad som är rätt)

-Katalysator och partikelfilter riskerar att skadas.

-Turbolagring/Packbox tar stryk av ökad sotmängd

-Miljön tar stryk av ökat utsläpp

Om du istället mappar om motorn tex med BSR PPC slipper du alla dessa "-" då man ändrar direkt i motorstyrningen och slipper alla dessa bieffekter som man får genom att bara skicka tillbaka ett felaktigt bränsletryck.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?