Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vanilla
#709685
Var i helgen uppe i Dalarna och körde en hel del mörkerkörning. Har en V70 -10 utan extraljus, men är mer än nöjd med helljuset. Helljuset är så bra att det blir lite som att köra in i en svart säck när man vid möte tvingas slå över till halvljus.

Fick också möjligheten att prova en äldre XC70 med tre stora extraljus. Visst var helljuset grymt, nästan som att köra på dagen, men när man slog om till halvljus kändes det nästan farligt, man såg ju ingenting!

Nu körde jag i trakterna av Sälen med relativt mycket möten och på/av med helljuset vilket säkert förvärrade det hela.

Vill inte på något sätt ifrågasätta, men hur resonerar ni som kör med extraljus? Kör ni mest på vägar med långa sträckor utan möten, eller är "problemet" jag upplever något man vänjer sig vid?
av jpennerb
#709693
Förstår att man har extraljus om man bor i norrland med långa mörka vintrar och lite trafik. Även om man bor där det är mycket trafik men kör oftast på natten så är väl extraljus att rekommendera. För en annan så bor mitt i stan och åker oftast när det är mycket trafik finns det ingen anledning att montera några.

Har på många tidigare bilar kört med extraljus men dom har blivit väldigt lite använda. Istället så gjordes en konvertering på helljuset till xenon vilket gör stor skillnad.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#709697
Det första du ska göra är att kolla upp inställningen på dina strålkastare. Många V70II är från fabrik justerade lägre än de faktiskt får vara. Och det påverkar såklart sikten med halvljuset.

Behovet av extraljus beror ju till stor del hur bilens eget helljus är. På min V40 -04 är det otroligt dåligt jämfört med V70II. Känns knappt som någon skillnad mellan hel och halv. Så på den bor det numera tre extraljus och xenon i original helljus.
av Columbus
#709803
Kör med 2 NBB 225 (xenon) och den största anledningen är att förbättra bredden på originalljuset (plus i längd är ren bonus :D ). Den bilen som dessa X-traljus sitter på går mest mellan Närke o Skåne (och då på dygnets mörka timmar). Störst nytta av denna typen av arrangemang har jag när det regnar (och det gör det ju ibland)..ingen mörk asfalt som "käkar" upp ljuset. De bilar vi har som går mest i stan behöver ju inte (som någon påpekade) x-traljus. Som kurriosa kan jag nämna (det är tredje bilen i rad som jag har xenon x-tra på) har jag blivit "påmind" om att det bländar max en handfull gånger. Givetvis är även halvljuset justerat så högt "det går".. men visst är helljuset original ok men allt kan ju bli lite bättre.
av perhall
#709904
Vanilla - har du xenon? Jag gissar att du inte har det för halvljuset är helt ok på V70II med xenon. Halogenljuset är inte dåligt heller men märkbart sämre. Och kanske mer sämre än man tror för eftersom det ljuset är gulare så blir man tröttare och upplever det som mörkare. Ibland har xenon och halogen nästan exakt samma resultat i ljustest (senast i tyska ams vid test av Hyundai i40 - fick 3/5 både med halogen och xenon men nästan exakt samma ljusbild). Det vitare ljuset är en stor fördel vid körning länge i mörker.

Håller annars med om att det är olämpligt att ha extrem kontrast mellan hel- och halvljus. Min morbror köpte en beg Audi med 4 x-ljus och kopplade ur två av det skälet.
PH
av Peanuts
#709931
Jag tycker att mina extraljus är ovärderliga eftersom jag i jobbet kör mycket tidiga morgnar och kvällar på E16 mellan Gävle och Falun. Där kan jag köra ganska mycket på helljuset eftersom det är ganska lugnt på den vägen. Min bil har Bi-xenon original men jag som är bortskämd med extraljusen tycker inte det ordinare helljuset är tillräckligt.
Jag monterade därför först 3 st Hella 3003 med 100w lampor i men det gjorde inte den skillnad jag ville. Därför gjorde jag en Xenon-konvertering på dem till 3x55w xenon och då blev ljusbilden som jag förväntar mig. För ett exempel på skillnaden i styrka mellan halv/hel samt helljus med extraljusen på kan ni kika på
. Filmen kanske inte är den tydligaste men skillnaderna i ljusstyrka går att se.
av Vanilla
#709967
Variosboy skrev:Det första du ska göra är att kolla upp inställningen på dina strålkastare. Många V70II är från fabrik justerade lägre än de faktiskt får vara. Och det påverkar såklart sikten med halvljuset.
Det stämmer nog. Försökte jämföra med grannens S80 mot garageväggen och nog verkar mina strålkastare stå lite lågt. Går det att justera Xenonljusen själv, eller blir det en tur till Bilia?
perhall skrev:Vanilla - har du xenon? Jag gissar att du inte har det för halvljuset är helt ok på V70II med xenon. Halogenljuset är inte dåligt heller men märkbart sämre.
Nej, jag har xenon, men den äldre V70XC jag lånade med extraljus hade halogen. Där ligger säkert en del av förklaringen.

Hur mycket åldras stålkastare? Strålkastarna på en ca 10 år gammal bil med +20.000 mil på mätaren lyser knappast som när de var nya?
Användarvisningsbild
av Variosboy
#710070
Både reflektor, glasen och lamporna i sig åldras.
Sen är det ju så att skicket på generator och kablage har betydelse.
Låg spänning ger dåligt drag i ljuset!
av Desmodue
#710077
Vanilla skrev:
Variosboy skrev:Det första du ska göra är att kolla upp inställningen på dina strålkastare. Många V70II är från fabrik justerade lägre än de faktiskt får vara. Och det påverkar såklart sikten med halvljuset.
Det stämmer nog. Försökte jämföra med grannens S80 mot garageväggen och nog verkar mina strålkastare stå lite lågt. Går det att justera Xenonljusen själv, eller blir det en tur till Bilia?

Inga problem att justera själv, det finns justerskruvar som vanligt.
av perhall
#710263
Man kan ju tro att strålkastare här i Norden åldras snabbare än i USA el Sydeuropa, eftersom vi jämt har strålkastarna på (undantag gamla resp. nya bilar med varselljus/DRL). Men faktum är att det är vanligt på kontinenten med mycket mattare strålkastare än motsvarande gammal svensk bil. Beror väl på vädret..? Sämre blir det helt klart med åren, illustreras av följande:
jag hade en 244 GLT, fick 2:a på besiktningen och bytte därför båda reflektorerna (men ej glasen). Sen blev jag påkörd och tvingades byta hela strålkastaren på ena sidan. Nästa år på besiktningen sa de: du måste byta ena reflektorn - kolla så mycket sämre det lyser!
PH

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?