- ons 19 dec 2012, 11:59
#709685
Var i helgen uppe i Dalarna och körde en hel del mörkerkörning. Har en V70 -10 utan extraljus, men är mer än nöjd med helljuset. Helljuset är så bra att det blir lite som att köra in i en svart säck när man vid möte tvingas slå över till halvljus.
Fick också möjligheten att prova en äldre XC70 med tre stora extraljus. Visst var helljuset grymt, nästan som att köra på dagen, men när man slog om till halvljus kändes det nästan farligt, man såg ju ingenting!
Nu körde jag i trakterna av Sälen med relativt mycket möten och på/av med helljuset vilket säkert förvärrade det hela.
Vill inte på något sätt ifrågasätta, men hur resonerar ni som kör med extraljus? Kör ni mest på vägar med långa sträckor utan möten, eller är "problemet" jag upplever något man vänjer sig vid?
Fick också möjligheten att prova en äldre XC70 med tre stora extraljus. Visst var helljuset grymt, nästan som att köra på dagen, men när man slog om till halvljus kändes det nästan farligt, man såg ju ingenting!
Nu körde jag i trakterna av Sälen med relativt mycket möten och på/av med helljuset vilket säkert förvärrade det hela.
Vill inte på något sätt ifrågasätta, men hur resonerar ni som kör med extraljus? Kör ni mest på vägar med långa sträckor utan möten, eller är "problemet" jag upplever något man vänjer sig vid?