Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niklas300
Kan någon säga om motorn kan skadas av att få i sig flera liter kylarvätska under några månader? Bilen är en V70 D3 2012 uttagen i Januari. Problem med bilen började omedelbart efter köp. Verkstaden har satt dit en ventil för att sänka trycket i systemet som de menar inte var monterad från fabrik. Detta hjälpte inte utan topplockspackningen fick bytas. Under denna tid fylldes ca 2 liter kylarvätska på. Kan det ha skadat motorn på något vis? Nu efter flera månader börjar bilen indikera låg kylarvätskenivå igen som fick fyllas på och måste in på verksad igen. Inget yttre läckage konstaterat. Tacksam för svar om någon vet!
Användarvisningsbild
av Bosse78
Är detta på riktigt ? "Verkstaden har satt dit en ventil för att sänka trycket i systemet som de menar inte var monterad från fabrik" ^^ Aja om detta inte är nån troll tråd så finns det en anledning till att vi har olja och inte vatten/glykol i motorn, så det är klart den inte mår bra av det! Hur ser oljan ut om du kollar på stickan??? om du har massa vatten där i blir oljan grå!
av Cox
Kräv ny motor inget snack om saken, en ny bil som råkar ut för detta usch och fy.
Finns ju orsak till att häva köpet om dom inte fått ordning på den.
av Niklas300
Tack för era svar! Låter inte så bra alltså..... Problemet är att det inte finns nån sticka att kolla på. Dumsnålt av Volvo att ta bort den tycker jag. Får kolla på oljans färg när den ska bytas för första gången snart.
Verkstaden sa till mej att det inte var någon fara, att kylarvätskan bara förångas, men det undrar jag om det är rätt med mitt begränsade förstånd.
Bilen har ska in nu för fjärde gången för det här felet.
Jag har frågat Volvo också men de vill inte svara på en enskild fråga.
Användarvisningsbild
av V9097
Niklas300 skrev: Problemet är att det inte finns nån sticka att kolla på
Är det vatten i oljan räcker det att öppna oljepåfyllningslocket och se vilken färg oljan har. Är den grå och sörjig ska du som sagt bli orolig och ställa ett absolut krav på ny motor.
Om jag inte är helt ute och cyklar finns det äver en kort oljesticka, som är lite svår att nå. (mellan motor och torpedvägg? någon?)
av Tim
Det är klart du har en oljesticka! Kolla din instruktionsbok. Den sitter monterad bakom elkylfläkten, längst ner i motorblocket, en grå kort plast sticka, tanken är att du inte skall behöva kolla på den i och med att du kan se oljenivån i färddatorn.
av Niklas300
Tim skrev:Det är klart du har en oljesticka! Kolla din instruktionsbok. Den sitter monterad bakom elkylfläkten, längst ner i motorblocket, en grå kort plast sticka, tanken är att du inte skall behöva kolla på den i och med att du kan se oljenivån i färddatorn.
Tack, ja där satt det en liten sticka.... Oljan verkar inte särskilt påverkad. Nu var det ju flera månader sedan som mycket kylarvätska behövde fyllas på, innan bytet av topplockspackning. Den har nu gått snart 2400 mil. Vet inte om oljan en gång blivit grå fortsätter att vara det. Nu när bilen igen behöver fyllas med kylarvätska kan jag se att den inte längre är blå utan gul och luktar skit eller möjligen gamla avgaser. Det borde vara rätt kylarvätska som fyllts på från verkstaden och som jag köpt där, så nåt skumt är det.
Användarvisningsbild
av gooose
När topp packningen gått på tex D3 2 liters modellen så brukar det vara så att kylarvätskan kommer in i förbränningsrummet/cylindern och åker med avgaserna ut inte så att den läcker över till oljan
Men visst finns denna möjlighet vanligast är dock att man får ett övertryck i expansionskärlet på kylsystemet och i o med detta en läcka in i cylindrarna

//Goose
av Niklas300
gooose skrev:När topp packningen gått på tex D3 2 liters modellen så brukar det vara så att kylarvätskan kommer in i förbränningsrummet/cylindern och åker med avgaserna ut inte så att den läcker över till oljan
Men visst finns denna möjlighet vanligast är dock att man får ett övertryck i expansionskärlet på kylsystemet och i o med detta en läcka in i cylindrarna

//Goose
Tack, det är nog detta som hänt. Är det då ingen större fara för motorn om kylarvätskan åker ut med avgaserna tror du?
V90 läggs ner.

Ja, 7% av nybilsregistreringarna för diesel &[…]

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?