Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gimma
Hej,

Har köpt mig en V70 2.5FT och är överraskad över bensinförbrukningen. Tidigare hade jag en SAAB 9-5 aero med 260hk som på landsväg kom ner under 0,8 l/mil. Denna volvo som är 6 år nyare ligger närmare litern. Märkligt. Att bilen drar lite när man gasar får man leva med, det är ju trots att kraften i motorn man betalat för. Men, är det någon som vet om Polestar-optimeringen /eller någon annan effektoptimering/ kan ta ner bensinförbrukningen vid landsvägskörning?
Hälsningar Kristian
av jpennerb
Köp en bil med annan motor då du aldrig kan räkna hem en optimering med lägre förbrukning. Denna sk. "optimeringen" kommer istället att göra att förbrukning ökar iom att du utnyttjar den ökade effekten mer.

Själv har jag ett snitt på 1.9l/mil med e75 men vem bryr sig! :lol:
av Droopy
Jag som trodde att jag hade det inofficiella rekordet på 1,6 med min T4F, får jobba på att komma över dina 1,9 :-)

Säger som ovanstående, trimma gör bara att förbrukningen ökar, inget att lägga pengar på för att tro att man sparar pengar, gör det isf för att du kan gasa ännu mer.
Användarvisningsbild
av hollan
håll hastigheterna gärna lite under är det enda som hjälper jag märker en enormskillnad om man ökar från ca 100 till 130 då kan den mycke väl vilja ha 2dl mer milen
av llesrof
Jpennerb och droopy... jag tror att ni syftar på förbrukningen när ni kör på E85. Då går det ju åt lite mer. Trådskaparen skrev att det handlade om bensinförbrukningen.
av MattiasD
Gimma skrev:Hej,

Har köpt mig en V70 2.5FT och är överraskad över bensinförbrukningen. Tidigare hade jag en SAAB 9-5 aero med 260hk som på landsväg kom ner under 0,8 l/mil. Denna volvo som är 6 år nyare ligger närmare litern. Märkligt. Att bilen drar lite när man gasar får man leva med, det är ju trots att kraften i motorn man betalat för. Men, är det någon som vet om Polestar-optimeringen /eller någon annan effektoptimering/ kan ta ner bensinförbrukningen vid landsvägskörning?
Hälsningar Kristian
1 l/mil BF95 på landsväg (70-80-90) låter för mycket. Bilen borde ligga på ~0.7 l/mil BF95 och ~0,9 l/mil E85.
av AndS
Gimma skrev: 1 l/mil BF95 på landsväg (70-80-90) låter för mycket. Bilen borde ligga på ~0.7 l/mil BF95 och ~0,9 l/mil E85.
Vi vet t.ex. inte om det är manuell eller automatlåda, bara där finns det nog en deciliter i skillnad.
Sedan är körsättet mycket avgörande så även där kan det nog bli någon deciliter.
Och så har vi vilka däck man kör på som ger en del centiliter.
Det skiljer mellan olika bilar i förbrukning trots samma motormodell
Finns säkert flera faktorer, så det som låter som fel kan trots allt vara rätt.
Och i ts fall vet vi dessutom inte vad landsväg innebär, även 100-110-120väg är ju landsväg, samt kanske lite över gränsen ibland.
Och då hamnar vi strax uppe under liternivå, så då kan båda era siffror stämma.

Och Nej, inget optimering finns som sparar in pengarna. Möjligtvis samma förbrukning med mera hästkrafter.
av Vanilla
Kopierar in mitt inlägg från en annan tråd här också.

Men det går faktiskt att köra 2.5FT snålt på bensin också. Jämn fart på 6:an kring 85 km/h ger riktigt bra förbrukning.

Körde Sälen-Gävle i helgen på 0.69 l/mil (bensin mätt vid pump) med en snittfart på 83 km/h enl färddatorn. Ingen extrem eco-driving, men mjuk och fin körning utan omkörningar och lite trafik.

På vägen upp drog den 0.85 l/mil med en snittfart på 87 km/h. Lite ryckigare körning och några fler omkörningar, men ändå en kraftig höjning för bara marginellt högre snittfart.

Bilen är en V70 2.5FT -10 manuell.
Användarvisningsbild
av Strebern
Min 2,5FT (S80 iof) drog senast med bensin (blyfri 95) ca 0,90 och det är med ca 80% landsväg 20% stadskörning (+ en hel del "gasande"), så om jag själv skulle köra "snålt" så borde denna mix av landsväg/stad landa under 0,85, det är jag helt säker på.

Edit: Manuell låda, 231 hk motorn
Användarvisningsbild
av laser2
Vanilla skrev:Kopierar in mitt inlägg från en annan tråd här också.

Men det går faktiskt att köra 2.5FT snålt på bensin också. Jämn fart på 6:an kring 85 km/h ger riktigt bra förbrukning.

Körde Sälen-Gävle i helgen på 0.69 l/mil (bensin mätt vid pump) med en snittfart på 83 km/h enl färddatorn. Ingen extrem eco-driving, men mjuk och fin körning utan omkörningar och lite trafik.

På vägen upp drog den 0.85 l/mil med en snittfart på 87 km/h. Lite ryckigare körning och några fler omkörningar, men ändå en kraftig höjning för bara marginellt högre snittfart.

Bilen är en V70 2.5FT -10 manuell.

Tror faktiskt att även höjdskillnaden gör en del skillnad, Sälen by ligger 400m över havet och t.ex. Tandådalen ligger 600m över havet.
Gävle ligger som bekant ganska nära havsnivå... :-)

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?