Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en XC70D5 -08 med Dieselvärmare.
Min fråga är nu om någon vet hur långt innan inställd tid den startar, beroende på yttertemeratur?
Ställer jag den på exakt tid som jag skall iväg får jag sätta på mig Hawaiskjorta, shorts och sandaler, för det är minst 30´c i bilen(känns som det iallafall), och det verkar otroligt onödigt.
Kan man ställa om mjukvaran till att STARTA värmaren på inställd tid, istället för att vara varm inställd tid?
av AndS
Martinhellström skrev:Har en XC70D5 -08 med Dieselvärmare.
Min fråga är nu om någon vet hur långt innan inställd tid den startar, beroende på yttertemeratur?
Ställer jag den på exakt tid som jag skall iväg får jag sätta på mig Hawaiskjorta, shorts och sandaler, för det är minst 30´c i bilen(känns som det iallafall), och det verkar otroligt onödigt.
Kan man ställa om mjukvaran till att STARTA värmaren på inställd tid, istället för att vara varm inställd tid?
Det är ju bara för dig att sätta den t.ex. 10-15min efter den tid du ska åka så får du den temp du önskar och att den anpassar efter utetemperaturen också. Så du får prova dig fram till vad som passar dig, krångligare än så är det inte.
av xerys2012
Men vad har du för temp inställd då? Den ska ju hålla den temp vid avfärd som du har kupetempen inställd på...

Eller så får du väl dra ner den till 15-16 gr när du parkerar på kvällen. Om det skulle vara så att bilen själv drar på full kräm på värmen, då är det nog nått galet.

Känns ju dump att elda för kråkorna om man ska vädra det första man gör på morgonen.

Och som tidigare talare skrev, den bestämmer själv hur lång tid innan den behöver starta då den känner av yttertemp, fukt etc och drar sedan igång där efter för att hålla given temp vid inställd avresa.
Vad konstigt.. Min är alltid runt 20-22 grader - som jag även har inställt som förvald temperatur. Låter som det är något vajsing med ditt system... Sen är det ju urgött annars med lite bastu när det är 10-15 minus ute! 8)

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?