Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HexXa
Jag sitter i tankarna om att köpa den ultimata pendlarbilen och det står emellan

Volvo v70 2008-09

Modellerna jag har kikat på är alltså

2.5t
D5
T6

Jag vill ha den ultimata pendlar bilen när det kommer till komfort och säkerhet men även med lite "punch" i motorn
den skall alltså vara underhållande och "relativt" ekonomisk när det kommer till skatt och försäkring.

Jag har kollat på diverse märken men har lutat åt v70 det senaste då jag vill ha en praktisk bil

Ni som har erfarenhet av dessa bilar vilken skulle ni rekommendera
fyrhjulsdrift är trevligt men inte ett måste, jag har även tittat på R modellerna fram till 07
det verkar inte vara någon våldsam skillnad i köp pris mellan dessa bilar mer än att skatt o försäkring säkert skiljer säkert en del åt
(ca pris i mån) (29) mindre stad, som förslag vore trevligt även när det gäller skatten.

Det kan vara värt att nämna att jag inte kör mer än, kanske 100 mil/månaden

Jag har redan en dyr bil i försäkring utöver denna som är mer än rapp samt en relativ rapp bil till så
det behöver nödvändigtvis inte vara en R även om den verkar trevlig så är det en äldre bil i detta
sammanhänget.

Om ni äger någon av dessa bilar eller har bra kännedom om dem kom gärna med förslag
Användarvisningsbild
av Guru
Kan man kalla 100mil/månad pendlarbil? :shock:

Utifrån de förutsättningarna så T6 eller 2.5T. T6 om du vill ha AWD och Polestar till 2.5T om det räcker med FWD. Tidiga T6 är lite törstiga=billiga att köpa och välutrustade. Med 100mil/månad spelar ju 1-2dl/mil ingen större roll.
av dissonans
Jag pendlar 80 mil/månad, så det tycker jag nog? Pendlade för övrigt med en V70 T6 fram tills jag sålde den förra veckan. Hamnade exakt på spec, nämligen 11.3 blandad körning (pendling Lund->Malmö, dvs lite stad, sedan motorväg och sedan stad med lite köer). Kostar ungefär 2,50 mer per mil än en D5 AWD automat om man räknar skatt och bränsle. Värt varenda öre att slippa dieselmotorns oljud, lukt, brist på gångkultur och framförallt slöhet. :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag skulle nog välja en välutrustad 2.5T/FT med polestar om du inte har AWD som krav, främst för att komma åt den manuella lådan som ju inte finns på T6, annars hade jag lätt valt T6 för AWD'ns skull.

/Martin
av HexXa
får ont i skallen av allt detta snart.

Nu har jag tittat på Volvo V70 II 2.5FT årm 2010 med den nya motorn
långmilare för att få ner kostnaderna men jag såg att 18000 servicen låg
på ca 10-12000 :???:

skäms för övrigt över att ha kikat på diesel tar tillbaka det omgående :D

jag har ingen erfarenhet av etanolbilar sedan förr men det verkar vara en del varningstecken
som svårtstartad vid vinter på etanol vet inte om det är en myt eller inte det diskuteras friskt
vad jag har sett, tätare service intervaller ?

Fördelen jag ser är väll kanske billigare skatt, försäkring ?
har lagt sådana våldsamma försäkrings pengar genom åren på motorstarka bilar :evil:

Ni som äger och kör dessa bilar kan ni komma med synpunkter +/-
av Hertsh
Jag hade en V70 -08 Flexifuel från första dagen tills oktober i år. En del barnsjukdomar med dålig tomgång och motor som vägrade starta på sommaren, men det åtgärdats via mjukvaruuppdateringar på alla bilarna.

Har aldrig haft startsvårigheter på vintern trots att jag alltid tankat E85. Det är ju E75 på vintern. Har hört att E85 kan vara svårstartat under -15 men E75 ska klara mycket lägre temperaturer (vet inte hur lågt, men du klarar dig nog överallt utom i djupaste Norrland möjligen).

Service var 1000de mil är lite jobbigt, men varannan är bara oljebyte.

Bilen drar ~40% mer än vid bensin.
av HexXa
lönar det sig att köra på etanol eller blir det ca samma bränslekostnad ?
vad kostar 1000 mila service ca ?

Är det stor skillnad mellan den nya motorn och den gamla eller är det inte
värt att lägga dom extra pengarna på en 1-2 år nyare bil
av Hertsh
Gällande etanol tror jag det går jämnt ut med dagens priser.
Med 5 kronors skillnad i pris per liter, försvinner ca 4 i förbrukning, den sista kronan försvinner i service. Jag betalade ca 900 kr per oljebyte (extraservicen) som ska göras efter 1000 mil. Jag servade på Bilia i Vinsta (ligger strax utanför Stockholm).

Anledningen bör vara miljömässig, rent ekonomiskt tror jag inte du sparar många ören.
av jpennerb
Om man åker så lite som 1000-1500mil om året så är oljebytet "gratis". Hade man kört diesel med 3000mil mellan service så skall bilen ändå in på en anpassad service varje år.

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?