Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulj
Hej,

Jag har en ny V70 D4 med dieselvärmare. Efter att ha uppdaterat mjukvaran så startar och går den som förväntat. MEN jag funderar nu på om det ändå kan vara något fel eftersom jag inte tycker det blir speciellt varmt i kupén. I dag när det var snö och typ 5 grader kallt, och jag haft den inställd på den tid jag skulle åka, så var det ju inte direkt kallt i kupén, men det var t.ex. fortfarande mycket snö på alla rutor. Om jag jämför med min tidigare V50 diesel, där det alltid var rena rutor och närmast bastuvärme innuti, så är det jättestor skillnad. Så, min fråga är egentligen om någon annan med motsvarande bil kan berätta hur de upplever sin värmare. Är det ordentligt varmt inne i bilen? Lyckas den smälta snö och is ordentligt? Eller är det någon som haft problem med att värmaren i en ny bil "fungerat" men ändå värmt dåligt?
De gånger min har funkat har det varit gott inne i bilen, det skulle funka fint att sitta med t-shirt. Har värmaren i din bil gått färdigt tror du?
av ulj
Jag tror den gått färdigt. I dag var jag några minuter sen jämfört med inknappade tiden till och med - och värmaren gick fortfarande. Jag känner igen beskrivningen med t-shirt, precis så var det i V50n. Jag lurade på om värmaren helt enkelt kunde vara svagare i V70n, eller om kunde bero på att bilen är större, men det känns ju konstigt att det skulle vara sämre i en nyare bil.
Eller så har brännaren en bättre programmering så den inte går onödigt länge, vilket den gör i V50 diesel.

Det viktigaste är att is hinner smälta. Snö är ju lätt att snabbt borsta bort.

Avvakta.
Det där har jag funderat på. Är det så att även dieselvärmaren använder sig av inställd kupétemperatur? I så fall skulle man ju ställa upp temperaturen till max innan man ställer bilen för natten så att så mycket snö som möjligt smälter dagen efter. Eller eldar värmaren bara på så länge den går?
ulj skrev:Hej,

Jag har en ny V70 D4 med dieselvärmare. Efter att ha uppdaterat mjukvaran så startar och går den som förväntat. MEN jag funderar nu på om det ändå kan vara något fel eftersom jag inte tycker det blir speciellt varmt i kupén. I dag när det var snö och typ 5 grader kallt, och jag haft den inställd på den tid jag skulle åka, så var det ju inte direkt kallt i kupén, men det var t.ex. fortfarande mycket snö på alla rutor. Om jag jämför med min tidigare V50 diesel, där det alltid var rena rutor och närmast bastuvärme innuti, så är det jättestor skillnad. Så, min fråga är egentligen om någon annan med motsvarande bil kan berätta hur de upplever sin värmare. Är det ordentligt varmt inne i bilen? Lyckas den smälta snö och is ordentligt? Eller är det någon som haft problem med att värmaren i en ny bil "fungerat" men ändå värmt dåligt?
Jag upplever exakt samma problematik som du, och jag körde också V50 Diesel tidigare. I den var det alltid bastuvarmt när jag satte mig i bilen. I min helt nya XC70 är framrutan och sidorutorna fram alltid frostfria men inne i bilen är det inte i närheten så varmt som i V50:n. När jag startar bilen och ökar fläktvarvet är luften varm och go men det är ungefär som att fläktarna inte blåser på ordenligt när värmaren körs.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]