Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Börje80
Hej

Har automatisk bagegeluka på bilen som är en V70II-08.
Öppnade luckan häromdagen som vanligt och försökte stänga den men den gick bara upp igen efter 30 försök utan att den hade stängst riktigt gick jag in i bilen och startade, luckan går upp och jag går ut och trycker på knappen och då stängs den och låser som vanligt.
Är det någom mer som varit med om detta fenomen?
Har inte vågat öppnat luckan sen den gick igen.
Kan även nämna att det var -10 dena dag.

//Fredrik
av svedan
Råkar ut för detta om t.ex. plastmattan flyttats bak något så luckar tar emot den. Då öppnas luckan ("klämskydd") automatiskt. Kanske du haft något som tagit emot?
av Börje80
Trode jag hade fixat det men inte damen ringde och gapade över den där jävla luckan.
Är det någon som vet om det går att justera byglen som sitter i "golvet"? Verkar som inte låset går tillräckligt långt för att brytaren skall slå till som sitter i låshuset.
Användarvisningsbild
av Guru
Börje80 skrev:Trode jag hade fixat det men inte damen ringde och gapade över den där jävla luckan.
Är det någon som vet om det går att justera byglen som sitter i "golvet"? Verkar som inte låset går tillräckligt långt för att brytaren skall slå till som sitter i låshuset.
Det går bra att justera bygeln i golvet, även kallad striker. Om du dock inte haft problem innan det blev kallt är det inte den det är fel på. Och tänk på att om du flyttar på den så ändrar du på hur hela luckan sitter mot karosssen. Blir luckan inte tillräckligt inspänd kommer det börja låta vid minsta gupp. Mao, flytta inte på den! Problemet beror på något annat.
av miickz
Hej! Är i AKUT behov av hjälp, då det verkar vara ett gigantiskt el-fel på min V70II -09

Det började med att El-bakluckan indikirade att den var öppen, vilken den inte var. Därefter så slutade bakrutetorkaren att fungera, samt reg-skylt belysningen och backljuset.
Den indikierar heller ej att den har blivit "låst" när man låser. dvs, Att samtliga lampor blinkar när man låser.

Har öppnat upp Skydd/plastpaneler i bakluckan och motorn till luckan fungerar, hittar inget glapp i någon av ledningarna. Samt att alla säkringar är HELA...

Blir inte klok på detta?!? Finns det ngn med samma problem alternativt erfarenhet?

MYCKET tacksam för ev, hjälp! ALLT AV INTRESSE! MVH
Användarvisningsbild
av Guru
Kollat kablaget vid övergången kaross-->baklucka?
av miickz
Guru skrev:Kollat kablaget vid övergången kaross-->baklucka?
Nej, inte just den delen. Har överblickat den, jag antog att allt där är som det ska vara, iom att motorn som sitter efter kablaget svarar vid låsning och upplåsning via fjärr. Det är ju själva ALLT elektroniskt tillsammans som lade av samtidigt.

Dock så kan det ju vara kablaget, skall ut och kontrollera detta, några tips vad man ska kolla på?
av miickz
miickz skrev:
Guru skrev:Kollat kablaget vid övergången kaross-->baklucka?
Nej, inte just den delen. Har överblickat den, jag antog att allt där är som det ska vara, iom att motorn som sitter efter kablaget svarar vid låsning och upplåsning via fjärr. Det är ju själva ALLT elektroniskt tillsammans som lade av samtidigt.

Dock så kan det ju vara kablaget, skall ut och kontrollera detta, några tips vad man ska kolla på?
Har nu överblickat kablaget, tagit väck silikonslangen mellan kaross och bagagelucka. Ligger ju en Tjock kabelhärva ihoptejpat som 1. Vadgöra.com? :)

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?