Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrMupp
#705781
Jag ville bara posta ett inlägg om min 4 månader gamla V70 D4 Dynamic Edition. Jag är så otrolig nöjd med den bilen, så det är nästan löjligt.

Utöver att den är komfortabel, fin inredning, allting går mjukt och fint i växellåda, chassi, styrning mm, så är det ett sjukt drag i den. Åkte hem nu i -12 grader, den går som på anabola stereoider. 400 Nm trycker på bra!

Såh, ville bara skriva av mig och gratulera Volvos ingenjörer och produktionsenhet till en väldigt lyckad bil.
av ansjo
#705786
Och jag bara väntar och hoppas Polestar kommer med optimering till min D4 8)
Annars kan jag inget annat än hålla med dig!
av ansjo
#706185
Är det inte D3? Jag har annars samma motor som D5, men med färre hästar och mindre vrid.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#706197
V70 D4 (163 hk) & V70 D3 (136 hk) MILJÖBIL (Man.)
Avancerad femcylindriga 2,0-liters turbodieslar
Överlägsen bränsleekonomi
400 Nm (D4) och 350 Nm (D3) vridmoment

-----------------------------------------------------------------------

V70 D5 (215 hk), V70 D5 AWD (215 hk) & V70 D4 AWD (163 hk)
Högpresterande 2,4-liters femcylindriga turbodieslar
Sekventiell dubbelturbo för enastående kraft genom hela varvtalsområdet
Max vridmoment 420 Nm (manuell och D4 AWD) eller 440 Nm (D5/D5 AWD Geartronic)
av ansjo
#706228
mattish skrev:DOCK så är D4 AWD likadan motor som D5 med 2,4 liter men utan dubbelturbo.
Även på XC70? Jag läste att det är samma motor (dubbelturbo) på D4 och D5 XC70 AWD, men den mindre 2,0 163 hästars på FWD? ?:-/
Användarvisningsbild
av laser2
#706237
ansjo skrev:Även på XC70? Jag läste att det är samma motor (dubbelturbo) på D4 och D5 XC70 AWD, men den mindre 2,0 163 hästars på FWD? ?:-/
Japp, på XC70 D4 FWD är det en 2 liters 5:a på 163hk/400Nm, på XC70 D4 AWD är den en 2,4 liters på 5:a 163hk/420Nm.

Kan också konstatera att det är ett underbart drag i D4:an i min V60 då man trycker till på gaspedalen, dock måste man över 1300rpm innan det händer nåt. Sen går den att snålköra under halvlitern också, fick 4,5l/100km på färddatorn vid en snålkörningstur på 8 mil tidigare i höstas. Färddatorn har hittills visat knappt 10% för lite hela tiden så i praktiken hamnade jag precis under halvlitern per mil då.
av morritz
#706322
Hanzon skrev:V70 D4 (163 hk) & V70 D3 (136 hk) MILJÖBIL (Man.)
Avancerad femcylindriga 2,0-liters turbodieslar
Överlägsen bränsleekonomi
400 Nm (D4) och 350 Nm (D3) vridmoment
Detta gäller ju bara för 2013 års modell.

För 2012 är D3 = 163hk 400Nm
Så med andra ord verkar det som att D4 2013 är samma motor som en D3 2012... Snacka om förvillande.
av morritz
#706323
MrMupp skrev:Jag ville bara posta ett inlägg om min 4 månader gamla V70 D4 Dynamic Edition. Jag är så otrolig nöjd med den bilen, så det är nästan löjligt.

Utöver att den är komfortabel, fin inredning, allting går mjukt och fint i växellåda, chassi, styrning mm, så är det ett sjukt drag i den. Åkte hem nu i -12 grader, den går som på anabola stereoider. 400 Nm trycker på bra!

Såh, ville bara skriva av mig och gratulera Volvos ingenjörer och produktionsenhet till en väldigt lyckad bil.
Ja håller med, det e bra drag i den motorn :)

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?