Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vanilla
Är det bara jag som tycker att det blir alldeles för dyrt att använda motorvärmaren?

Blir så trött på mig själv, nu har jag kört sönder två sladdar à 300kr på två månader... :oops:

Visst är det oförsvarligt klantigt att glömma att dra ur sladden innan man kör iväg, men varför sitter motorvärmarurtaget på sidan av fronten och inte mitt fram på V70?

Det har hänt att jag glömt sladden på tidigare bilar också, men då urtaget satt mitt fram rycktes sladden ur när man backade ut. På V70n sitter sladden kvar tills man kör över den och den rycks loss. Tyvärr blir då stickproppen kvar i bilen och sladden går av.

Behövde bara gnälla av mig lite...
av ChristerN
Men 2x300 är billigt. Jag gjorde det (1 gång) och då ryktes hela infästningen ur framskärmen samt att kabeln gick åt fanders. Kostade väl 1500:- om jag minns rätt. Tycker du ska betrakta det som billigt med 600 :wink:
Användarvisningsbild
av epostaren
Försöker att komma ihåg att lägga en inplastad skylt i bilen när motorvärmaren är inkopplad. Det har fungerat (peppar, peppar...) i 2 år nu.
Bild
av llesrof
Hur svårt skulle det vara för Volvo att bygga in en varning som känner av ifall det är spänning på motorvärmarkontakten?

IF: spänning på motorvärmarkontakten
WHEN: Tändning slås på
THEN: varningsmeddelande och alarm
ELSE: Fortsätt startprocess

Så, där är syntaxen klar. Bara för Volvo att stoppa in en sensor och denn lilla programsnutt. Svårare än så är det inte :D
av jpennerb
Själv kör jag alltid med kupévärmaren så låter den när man kliver in i bilen då får man gå ut igen och dra ut kabeln :D
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Om man har tillräckligt lång kabel, kan man försöka att göra det till en vana att lägga den i en slinga över ytterbackspegeln när man pluggar in den, som en liten påminnelse...
av Vanilla
Har en bilbarnstol i framsätet som tyvärr blockerar fästet för kupevärmaren och jag gillar inte att ha den löst bland fästbanden till. Se där ytterligare en anledning till att sätta bilbarnstolen bak.

En lapp att fästa på ratten ska jag absolut skaffa!
av Rådlös
Vore man händig och hade resurser så kunde man sätta en microbrytare i luckan till intaget för motorvärmaren. Den skulle då kunna blockera startmotorn så att det inte gick att starta så länge sladden satt inkopplad. Men då gäller det att hitta en brytare med så hög kvalitet som möjligt så att det inte blev "tjuvkontakt" åt båda hållen. Det vill säga, den fick inte blockera för att det samlas t.ex vatten och grus i och omkring den så att den inte rör sig som den skall när luckan är öppen. Den får inte heller fastna i ett sådant läge att den tillåter start även om luckan är öppen och pluggen sitter i.

Ju mer jag sitter här och spekulerar, desstå mer inser jag att det behövs ett helt nytt intag som har dessa funktioner. Inkapslat och vädersäkert. Näst intill tryckvattentätt. IP68 eller något liknande.

Jag kan berätta att för många, många år sedan jobbade jag i ett stort kommunalt bussgarage. Bussarna som stog uppställda på terminalen var vintertid kopplade med en snabbkoppling direkt på en varmvattenslinga. Kopplade man in bussen så cirkulerade varmvattnet genom bussens kylvattensystem. På nyare bussar satt snabbkopplingarna innanför en lucka i fronten, ca 20 x 20 cm. Den luckan hade just en sådan microbrytare. Äldre bussar hade två slangstumpar med snabbkoppling. Dom var anslutna med varsin kabel. Öppnade man upp kopplingen för att ansluta dom yttre varmvattenslangarna så fungerade inte startmotorn.
Så var det tänkt i alla fall. Men det hände då och då att "f*n hade varit framme och kopplat" så att bussen gick att starta trots att den var värmekopplad.
Jag har inte varit i bussbranschen på många år, men antar att denna värmekopplingen finns kvar ännu? Vi får hoppas att materialen och elektroniken har förbättrats och med åren.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag fixade en gång detta på en Volvo 240, åt en kompis som alltid körde sönder sladden. Jag monterade ett relä som gjorde att om man slog till tändningen när det var spänning på kupévärmarkontakten, då gick tutan på. Det gick ju att montera inne i kupén, efter kupévärmaruttaget, så det behövde inte vara vattentåligt. Tutan funkade inte om inte tändningsnyckeln var på, så det var bara att koppla in mitt relä parallellt med vanliga kontakten till tutan.
V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?

Felet löst, beskrivning i första inl&aum[…]