Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I denna kyla är det gött att ha en dieselvärmare!

Om jag direktstartar värmaren och efter en stund åker iväg, kommer då värmaren att stanna automatiskt när motorn är tillräckligt varm? (X70 MY13)

Det som får mig att tveka på om det verkligen fungerar så är att det lyser en gul varning för startad värmare när man kör iväg utan att stänga av den manuellt. Jag har "automatisk extravärmare" påslagen. Om automatiken "tar över" borde det väl inte visas en varning i displayen?

Jag blir alldeles förvirrad av alla trådar i detta ämne och kan inte hitta någon entydig information om hur värmarlogiken fungerar.
Från manualen sid 218 är denna text kopierad.
PÅ: Parkeringsvärmaren påslagen manuellt
eller med programmerat tidur.
AV: Parkeringsvärmaren avstängd.
Vid direktstart av värmaren kommer den att
vara aktiverad i 50 minuter.
Uppvärmningen av kupén startar så fort
motorns kylvätska uppnått rätt temperatur.

Alltså manuell avstängning efter direktstart eller max 50 min gångtid.
matsuken skrev: Om jag direktstartar värmaren och efter en stund åker iväg, kommer då värmaren att stanna automatiskt när motorn är tillräckligt varm? (X70 MY13)
Ja.
Nej, säger jag. Har du startat den manuellt fortsätter den gå, även om motorn är varm. Däremot kan den gå igång för att hjälpa motorn att hålla värmen, och då stannar den automatiskt. Men det är inte direktstart, det är extravärme.
När du kör iväg, så tänds den gula varningen när extravärmen inte behövs längre. Då går den i onödan. Stäng då av den manuellt ("direktstart av"). Gör du det inte, slår den "manuella starten" av efter 50 minuter, men lite onödigt.
Om du kör och stannar innan varningen kommer upp, går motorvärmaren som vanligt, dock max 50 minuter sedan du aktiverade första gången.
apersson850 skrev:Nej, säger jag. Har du startat den manuellt fortsätter den gå, även om motorn är varm. Däremot kan den gå igång för att hjälpa motorn att hålla värmen, och då stannar den automatiskt. Men det är inte direktstart, det är extravärme.
Både på AUTO och Direktstart PÅ kommer den brinna för att upprätthålla normal arbetstemperatur. Så "tillräckligt varm" för datorsystemet i bilen är fullvarm motor.

Vad jag menade med "ja" var alltså bara att man inte behöver vara orolig för att bilen kokar över... Den kommer stängas av när motorn är fullvarm, avsett direktstart eller auto.

Direktstarten har en tidsbegränsning som hindrar den från att fortsätta slå på brännaren efter det att motorn är avstängd. Om direktstarten är aktiv i 50 min, t.ex., kommer den inte efter den tiden slå på brännaren om temperaturen sjunker under arbetstemp/fullvarm.
Jag har nog blivit lurad att tro att den direkt eller timerstartade värmaren lägger av vid rätt arbetstemperatur på motorn - den har nog istället helt enkelt lagt av efter uppnådda 50 minuter :oops:

Så en direktstartad värmare är aktiv och startas vid behov under 50 minuter. Om varningen för aktiv (obehövd och ej brinnande) värmare lyser när jag stänger av bilen finns det en risk/chans att värmaren startar senare när bilen har kallnat om jag har förstått rätt. Här gäller det att tänkta till innan man stänger av :-) Hur lång gångtid är det kvar vs. ska jag ha bilen igen snart? Mja det enda vettiga blir nog att stänga av den alltid som regel när man kör iväg och sedan ta ett nytt separat beslut om aktivering inför nästa körning. Känns som om en bättre logik hade varit att resetta direkt/timerstart vid uppnådd arbetstemperatur.

Hur har ni andra instruerat övriga mindre bilintresserade familjemedlemmar att hantera värmaren?
matsuken skrev: Hur har ni andra instruerat övriga mindre bilintresserade familjemedlemmar att hantera värmaren?
Ska man åka på morgonen ställer vi klockan på kvällen, är nästan alltid samma tid om vi använder bilen den dagen.
Vid direktstart slår vi av den före vi kör iväg, dvs starta motor och tryck på knappen tills meddelande kommer fram att värmare är "på" och då slå av den.
Vill man köra den senare medan man utför ärende eller annat så är det bara att slå på den med direktstart, handgreppet tar ju bara några sekunder att göra. Men oftast så hoppar man över det då motorn fortfarande är så varm att när bilen startas kommer varmluften ganska snabbt.
En direktstartad värmare går konstant (50 min) så länge det lyser i displayen.
Extravärmare Auto går tills motorn når arbetstemp, slår av, sen startar den när motortempen sjunker för lågt. ( vilket den alltid gör i stadskörning)

/Kalle
Min erfarenhet att efter att ha suttit i bilen längre pass med parkeringsvärmaren påslagen (stillastående bil, motor avslagen) är att den brinner fram till arbetstemp är uppnådd, slår av brännaren och sen slår på brännaren igen när arbetstemp sjunkit. Denna cykel upprepas till 45-50 minuter har gått. Dock går kupéfläkten hela tiden. När motorn är igång och man kör slocknar gula varningstriangeln när bilens automatik slår på (tar över) brännaren om menyvalet "extravärmare auto" är valt och man även aktiverat direktstart.

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?