Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stefan.li
Är detta en funktion man bör vara sparsam med att använda? Jag kör min dieselvärmare varje morgon och det tar mig ca 10 min att åka till jobbet. Och jag har hittills haft extra värmen på också men ibland när man stannar vid rödljus så hör man hur den klickar igång och ibland omges man av ett stort rökmoln. Och det antar jag är för att det finns lite "rester" kvar i värmaren. Men eftersom jag nästan alltid är framme på jobbet innan extra värmare stänger av så kommer den ju aldrig att för brännas ren.

Är det då bättre att låta den vara avstängd under kortare resor och låta den brännas ur när den går på morgonen innan jag åker?
av Rådlös
Nu har jag ingen diesel så jag har måhända inte greppat detta ordentligt. Men vore det inte bättre att köra värmaren någon timma i förväg, innan du åker?
Det borde ju gå med någon tidursfunktion.
Användarvisningsbild
av laser2
Rådlös skrev:Nu har jag ingen diesel så jag har måhända inte greppat detta ordentligt. Men vore det inte bättre att köra värmaren någon timma i förväg, innan du åker?
Haken då är att batteriet tar slut efter några dagar och då slutar värmaren att gå ändå. Eller rättare sagt, när batterispänningen blir för låg så startar inte värmaren på timer.
Den allmänna rekommendationen är att köra minst lika länge som värmaren har varit på, dvs går värmaren i 30 minuter innan man skall iväg så skall man därefter köra minst 30 minuter med motorn så att laddningen återställs.
Användarvisningsbild
av StringerBell
laser2 skrev:
Rådlös skrev:Nu har jag ingen diesel så jag har måhända inte greppat detta ordentligt. Men vore det inte bättre att köra värmaren någon timma i förväg, innan du åker?
Haken då är att batteriet tar slut efter några dagar och då slutar värmaren att gå ändå. Eller rättare sagt, när batterispänningen blir för låg så startar inte värmaren på timer.
Den allmänna rekommendationen är att köra minst lika länge som värmaren har varit på, dvs går värmaren i 30 minuter innan man skall iväg så skall man därefter köra minst 30 minuter med motorn så att laddningen återställs.
Man behöver inte köra den så länge varje dag. Räcker säkert med någon gång i veckan. Köra mycket med tillsatsvärmaren och underhållsladda batteriet är det bästa man kan göra, om man inte vill stänga av funktionen helt. Men alla har inte tillgång till el på ett smidigt sätt.
av stefan.li
Jag var otydlig såg jag nu när jag läste mitt inlägg igen, sorry.

Jag har alltid tidsuret ställt på morgonen så bilen är varm när jag åker. Jag tänker mer på "extra värme" funktionen som finns i menyn när man ställer tidsuret. Den som startat per automatik när man kör för att hjälpa till att hålla motortempen och kupé temperaturen uppe.
Användarvisningsbild
av StringerBell
stefan.li skrev:Jag var otydlig såg jag nu när jag läste mitt inlägg igen, sorry.

Jag har alltid tidsuret ställt på morgonen så bilen är varm när jag åker. Jag tänker mer på "extra värme" funktionen som finns i menyn när man ställer tidsuret. Den som startat per automatik när man kör för att hjälpa till att hålla motortempen och kupé temperaturen uppe.
Är det inte så att det står Extravärmare i menyn?

Sätter du den på AV går den inte på även om motortemperaturen sjunker, vilket den kan göra vid kallt väder och tomgång.

Använder du värmaren som parkeringsvärmare varje morgon behöver du inte vara orolig för att den inte "bränner ur" ordentligt. Du kan ha Extravärmaren på Auto/På med gott samvete.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?