Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Precis som rubriken lyder så var min bil svårstartad.

Tankade fulltank med b95 i morse, då fanns det lite E85 i tanken.
Men nu på kvällen så ville den knappt gå igång.

(Hade antagligen kört för liten sträcka men var ingen fara, tog bara två försök extra att starta)
Senast redigerad av 1 seb87, redigerad totalt 0 gånger.
Samma sak med min. Dessutom började avgasreningslampan lysa, och lyser fortfarande.
Blir väl att boka tid hos verkstaden i morgon.
seb87 skrev:Precis som rubriken lyder så var min bil svårstartad.

Hur kan det komma sig?
Det är straffet för att du tankar bf95, helt i onödan.
Varför inte fortsätta med E85? Min maskin startar utan minsta besvär med sprit i tanken, trots -8*C.
Faktum är, att den aldrig protesterat ens om det varit betydligt kallare.
Användarvisningsbild
av Camel
seb87 skrev:Tankade fulltank med b95 i morse, då fanns det lite E85 i tanken.
Kanske du körde för kort sträcka efter tankning innnan du stoppade bilen? Om bilen fortfarande tror att det är etanol i tanken kommer det för mycket bensin och motorn kan bli sur. En återställning av etanolhalten kan behövas, görs på verkstaden.
av seb87
betterlead skrev:

Hur kan det komma sig?
Varför inte fortsätta med E85? Min maskin startar utan minsta besvär med sprit i tanken, trots -8*C.
För att jag har hört folk påstå att bilen är svårstartad vid minusgrader med e85
av seb87
Camel skrev:
seb87 skrev:Tankade fulltank med b95 i morse, då fanns det lite E85 i tanken.
Kanske du körde för kort sträcka efter tankning innnan du stoppade bilen? Om bilen fortfarande tror att det är etanol i tanken kommer det för mycket bensin och motorn kan bli sur. En återställning av etanolhalten kan behövas, görs på verkstaden.
Nej jag körde bara ett par km efter tankningen.. Dock startade bilen på tredje försöket o jag körde 5mil, kan en återställning behöva göras ändå?
Vad kostar en sådan?
seb87: Förra vintern var erkänt hård och på många håll rekordkall. Det föll sig en gång att jag inte kopplade in motorvärmaren på kvällen. Det var tämligen kallt dom dygnen. Nästa morgon när jag skulle iväg var det -27°C. Bilen, en V70 2.0F startade direkt och utan problem som den alltid har gjort. Jag har aldrig tankat annat än E85.

Ett tillägg och samtidigt en fråga: Hur många av dom som säger att FlexiFuelbilar skulle vara svårstartade i kyla, kör/äger själva en FlexiFuel?
Och dom som verkar få problem har hoppat mellan att tankat bensin och etanol. Håller man sig till ett bränsle så slipper man mycket av dessa bekymmer. Bara etanol säger jag! :D
seb87 skrev:
betterlead skrev:

Hur kan det komma sig?
För att jag har hört folk påstå att bilen är svårstartad vid minusgrader med e85
Det är tråkigt att dessa idiotiska rykten sprids och sedan blir vissa osäkra och handlar felaktigt. (Vissa lever iofs som ninjas och bara måste testa)
Jag vet inte hur många gånger det har upprepats i detta forum, att det är helt onödigt att tanka bilen (2.5FT) med BF95. Snarare ställer det bara till med problem, som vi ser...

Att fylla på med BF95 är endast en alternativ lösning då E85 inte finns inom räckhåll.
Do good shit.

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?