Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Osborn
Jag har en XC70 D3 AWD årsmodell 2011. En kollega såg en annan XC70 AWD som hade fastnat i lera och stod och spann. Ena framhjulet och ena bakhjulet snurrade medan de andra två hjulen stod stilla.

Hur är det möjligt? Finns det inte någon slags anti spinn som ser till att alla fyra hjulen snurrar om det är väldigt dåligt grepp?
Användarvisningsbild
av MartinS
Om man har DSTC påslaget skall de spinnande hjulet på varje axel bromsas ned av bromsarna så att moment överförs till det andra hjulet på samma axel. Jag har dock själv blivit stående i ett liknande senario som det du beskriver så det verkar fungera sådär i vissa "extremsituationer" där man har helt olika grepp mellan höger/vänster. I ren lera har jag inte haft några problem att ta mig loss, men då har alla fyra hjulen lika pissigt grepp allihop.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Traction control fungerar som en variabel diffbroms. Ett visst moment kan överföras till andra sidan, men inte alltid så mycket att det slirar där också.
Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?

Felet löst, beskrivning i första inl&aum[…]

V90 läggs ner.

På "bygg-sidan" kostar Passat T[…]