Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hansers1
Hej på er !
Står i begrepp att byta upp mig till en nyare Volvo kombi som första bil.
Har provkört Volvo V70 II D3-11 och tittar nu på en nästan ny 2,5 FT.
Kör bara ca. 1000mil privat så dieseln känns komma 2a i valet.
Är jag rätt ute eller finns det stora problem med 2,5 FT (mer än bränsleförbrukningen).
Har idag en S60 D5 som andra bil som bara går och går..blir inbyte av den kanske eller så får den hänga med tills den "stupar"

Tacksam för kommentarer !

Hade gott :D
Användarvisningsbild
av opA
Har bara hört positivt om 2.5FT.. ska tydligen gå så in i helsike bra :)
Man måste ju se bränsleförbrukningen på FFV-bilar till vad det beror på. Det är lägre energiinnehåll per liter bränsle i etanol, men dels är det billigare och dels är det renare i utsläppen. Kör du bara så måttligt som 1000 mil om året så håller inte heller något påpekande i ditt fall att det är kortare serviceintervaller på en FFV. Du bör ändå byta olja varje år.
Så valet är enkelt, en 2,5 FT.
1000mil om året = ft inget snack där inte :D ft:n är dessutom skattefri och där händer lite när man trampar på gasen med
hollan skrev:1000mil om året = ft inget snack där inte :D ft:n är dessutom skattefri och där händer lite när man trampar på gasen med

Tack för snabba svar...lutar nu åt 2,5FT ännu mera. Gillar när det händer något när man trampar ner gasen.
Då återstår frågan manuell eller automat ?
Jag har kört både 850 AWD manuell och V70 2,5T aut och jag trivdes med båda. D5´n vi har idag är med manuell..

Än en gång tack på förhand !!
:)
En av dom största fördelarna när man åker få mil per år är att slippa dieselknattret! :D Åker du inte mer än 2000mil/år så är valet givetvis bensin/etanol motorer.
ja du den är inte lätt själv har jag haft aut i alla mina senaste bilar och kan inte tänka tanken på att sitta och röra i smeten när jag kör bil
åk in på nån större volvo åf och prova bägge sorter om du går och velar
Min 2.5FT har rullat 17 200 mil nu och går väldigt bra (peppar peppar). Den har rullat 3700 mil på det året jag ägt den. Kört nästan bara på etanol och drar då ca 1,1-1,2 l/mil. Ingen fara att köra med det på vintern. Körde under hela vintern med etanol och vissa gånger utan motorvärmare vid -25 och den startade som vanligt.

Det positiva med den är att den går så tyst. Man hör nästan inte motorn. Ca 2000 rpm vid 100km/h.

Tycker den manuella lådan är väldigt skönt. Testade att köra en 2,0F innan köpet och den lådan var hemsk. Fick jag välja igen skulle jag nog ta automat av bekvämlighetskäl

Det negativa med den är väl serviceintervallet då man kör så mkt som mig. Men efter nyår ramlar jag ner på 1500 mil/år så då spelar det ingen roll lägre.

Justering av ventiler vid 9000 mil på vissa årgångar. Finns en tråd om detta. En dyr service.

18 000 mil är det kamremsbyte för 10kkr.
Jag hade samma sits som dig och valde 2,5FT, är supernöjd särskilt efter ett besök hos ATM, det är numera en riktigt snabb familjetransportör! 2000 i 100 skriver jimpen89, det är var min varvar på femman, MY10 och MY11 är tydligen högre växlade ca:1600 på sexan om jag inte minns fel.
akterspegel skrev:MY10 och MY11 är tydligen högre växlade ca:1600 på sexan om jag inte minns fel.
Stämmer bra medans automaten har samma utväxling från 08 och frammåt.

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?