Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dastysk
Står inför valet o kvalet i ny tj bil. Alltid kört Audi tidigar, just nu A4 TDIQ. Mina val just nu bergänsas till A6 Avant 2.0 TDI med sport pkt och drag. Alternativet är en XC70 D4AWD Dynamic edt momentum, med Hightech pkt, drag och bälteskuddar. Jag är 195 cm lång, 2 barn 4,5 resp 1,5 år. Har svårt att hitta en bil att sitta bekvämt i samtidigt som någon ska få plats bakom. Jag känner att audin ger en snygg modern bil men totalt utan utrustning. Volvon skulle ge mycket utrustning som jag önskar , som voc, skinn, skön stol, awd, m.m men det är en svennson bil som såg omodern ut redan för flera år sedan enl mig (sorry). Kommer nya modellen hösten 13 eller? Kommer jag att kunna leva med denna bil i tre år om den redan nu känns "gammal" ? Och är den verkligen rymlig så att jag med 195cm får plats med en framåtvänd och en bakåtvänd stol i bak? Övertala mig med era åsikter!
Användarvisningsbild
av poseidon
Hade det kommit någon ny V70 om ett år så hade du läst om det redan, sett spionbilder etc. Är inte en A6 en rel. vanlig tjänstebil, dräller av dem här iaf.

Det finns ju andra mer ovanliga tjänstebilar, är budgeten 8 basbelopp eller?
av jpennerb
Audin givetvis iaf enligt mig. Betydligt nyare bil med allt vad det innebär. Volvon har blivit uppgraderad under åren men grunden är desamma och omodern. Sen att du får lite mer utrustning väger inte på långa vägar upp resten. Är AWD ett krav? Annars är det bara onödigt med högre vikt och förbrukning.
av dastysk
Nej vi har en månadskost som ej får överskridas så det är lite svårräknat. Har även kollat på E klass och 520 men där blir det än mindre utr. Passat går bort för den gillar jag inte.
av perhall
Komforten är minst lika bra i Volvon - särskilt om Audin har sportpkt. I övrigt lockar ju Audin: roligare att köra, snyggare, nyare, snålare...snabbare... jag hade nog tagit Audin, börjar också tycka V70:n känns gammal.../PH
Användarvisningsbild
av V9097
Jag har kört både A6 och V70 nyligen. A6 gav verkligen mig en överaskning, hade inte trott den skulle vara så smidig och rolig att köra. Den ger också en lyxkänsla som Volvon inte når upp till, även om jag inte riktigt gillar inredningsstilen i Audin.

Volvon tar igen en hel del poäng på utrustning, kombiutrymmen, bättre sikt och förmodat högre andrahansvärde. När jag frågade audihandlaren om xenon, dieselvärmare, backvarnare och nivåreglering ingår i priset skrattade han. Det känns inte direkt modernt med en kombi utan nivåreglering. Jag tycker även Volvon är fin att köra, i alla fall med sänkta chassiet som ingår i Dynaic edition.

Jag hade valt Volvon pga awd och övrig utrustning, men saknat Audin med sin böseblick när någon muckar i trafiken.

Edit: läste slarvigt första gången, ser nu att det är en xc70 du eventuellt väljer. I det läget hade jag tvekat ännu mindre att välja Volvon. Xc70 tycker jag fortfarande känns fräsch trots sina 5 år på marknaden
Senast redigerad av 1 V9097, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Guligan
Det kommer ingen ny modell nästa höst, däremot en välbehövlig facelift.
Jag hade under dina förutsättningar nog kollat BMW lite mer noga. Mtp den fria servicen så blir månadskostnaden (TCO:n) för en BMW 520d touring inte alls dum.
av perhall
Jag skulle också välja BMW före Audi. Snyggare inredning, bättre komfort, bättre strålkastare... bra priser också. I BMW ingår PDC och xenon i paketet. Jag tycker det är riktigt B att inte ha PDC och det ingår inte i specen på Audin... men det beror ju på var man kör förstås.../PH

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?