Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akterspegel
Hittar inte någon tråd angående OBD till dessa bilmodeller och det vore väl trevligt med en tråd i ämnet.?

Har köpt en OBDII läsare och hämtat Torque till android, apple har inte blåtand så där måste man köpa dyrare wifi prylar.

Jag saknar oljetemp, bensin/etanolblandning i % vad jag kan komma på nu på rak hand, går det att få ur den datan med någon annan app?
Bensin/etanolblandning har jag läst här att någon hade koll på och det borde ju vara via OBD uttaget den personen fick ur den datan.

Bra att veta när vinterblandningen börjar komma.

Annars är jag väldigt nöjd! roligt att kunna se alla värden i realtid!
Var ute och testade starter igår på regnblöt väg, +6 och smala vinterdäck, gick över förväntan!
Bild
Användarvisningsbild
av Camel
akterspegel skrev:Jag saknar oljetemp, bensin/etanolblandning i % vad jag kan komma på nu på rak hand, går det att få ur den datan med någon annan app?
Oljetempgivare för motorn verkar inte finnas på 2,5FT.
Användarvisningsbild
av akterspegel
Synd, de hade varit intressant att se blandningen!
hur väl stämmer hästkraftsangivelsen? har knappat in bilens data.

Någon som har testat på en original 2,5FT?
laddtryck osv vore roligt att veta.
av hamre
akterspegel skrev:Apple har låst blåtanden till handsfree endast förutom någon enstaka app där man dan flytta vissa filer från en äppleskrutt till en annan..

Jag köpte härifrån http://dx.com/p/elm327-bluetooth-odb2-v ... ace-126921
samma som säljs i sverige men i mindre förpackning så man inte slår i knäet.
Beställde också denna nyss. :)

Har endast android på surfplattan så vet du om torque fungerar i landscape läge?
Användarvisningsbild
av Camel
akterspegel skrev:/.../ hur väl stämmer hästkraftsangivelsen? har knappat in bilens data.
Max beräknad tillgänglig acceleration genom växlarna för 2,5FT (original 231 hk manuell MY11) finns i diagrammet nedan.
(Klicka för större bild)
Bild

1. En standard 2,5FT 231 hk manuell MY11 har teoretiskt en acceleration från 126 km/h till 159 km/h på 3:e växeln = från 1,95 m/s2 till 1,35 m/s2 = medelacceleration 1,65 m/s2 (approximation till rät linje)

2. DIn bil: från 126 km/h till 159 km/h = 5,0 s; Innebär medelacceleration a = v / t, vilket innebär 9,17 m/s dividerat med 5 s = 1,83 m/s2.

Din bil har mer effekt än original. Ska man gå på medelaccelerationen är medeleffekten ca 1,11 ggr högre än original i detta fartområde om man förutsätter samma utväxling, fartområde, vikt, luftmotstånd, rullmotstånd, drivlineförluster, etc. Toppeffekten kan vara ännu högre än 1,11 ggr relativt sett om den inträffar vid annat varvtal än original. Men i fartområdet 126-159 km/h är det 3:e växeln som gäller för maximal acceleration och om utväxlingen är samma blir motorvarvtalet också samma.
av Xylen
akterspegel skrev:Apple har låst blåtanden till handsfree endast förutom någon enstaka app där man dan flytta vissa filer från en äppleskrutt till en annan..

Jag köpte härifrån http://dx.com/p/elm327-bluetooth-odb2-v ... ace-126921
samma som säljs i sverige men i mindre förpackning så man inte slår i knäet.

Såg att den appendix inte fanns till iPhone så det var ju surt..
Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?

Felet löst, beskrivning i första inl&aum[…]

V90 läggs ner.

På "bygg-sidan" kostar Passat T[…]