Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Accelerationen.

Ex när man kör med husvagn på sexan och det kommer en längre uppförsbacke, då känner man tydligt ryckningarna.

Bilen går förövrigt kanonbra och har rullat ca 12000 mil.

Några idéer om vad detta ryckande kan betyda?
akterspegel skrev:varför skulle inte det vara bra om varvtalet är rätt?
Vad är rätt varvtal enligt dig? Lägre varvtal belastar växellåda/koppling mer. En husvagn väger i regel minst 1500Kg + extra luftmotstånd. Man bör inte köra som om att bilen vore tom med denna vikt. Varken uppför eller nerför.
ptrj skrev:
akterspegel skrev:varför skulle inte det vara bra om varvtalet är rätt?
Vad är rätt varvtal enligt dig? Lägre varvtal belastar växellåda/koppling mer. En husvagn väger i regel minst 1500Kg + extra luftmotstånd. Man bör inte köra som om att bilen vore tom med denna vikt. Varken uppför eller nerför.
Sålänge motorn orkar utan att låta för ansträngd (låga varv) så hade jag kört på högsta möjliga växel. Drivlinan borde väl palla det!
Den är manuell. 6 växlar.

Jag lägger som regel i farthållaren när jag når 85-90 km/h när jag kör med husvagn.

Husvagnen väger 1450kg.

Men ryckningarna uppstår även utan husvagn när jag trycker fullt från låga varv.

Har faktiskt ej koll ang stiften, när ska dessa bytas? Firman jag köpte den av gjorde en service innan leverans, dessa var ej aukt Volvo mek. Den hade då rullat ca 11800 mil, så det var väl 12000 milasevicen.
stiften bytas var 12000mil så du får kolla upp att dom verkligen blev bytta vid köpet!
och så att det sitter rätt stift i helst orginal
Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?

Felet löst, beskrivning i första inl&aum[…]

V90 läggs ner.

På "bygg-sidan" kostar Passat T[…]