Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jagskriverXC70
Jag har haft min nya XC70 MY13 DE AUT (D4AWD)+VOC i en vecka och 120mil.

VOC gick lätt att installera och fungerar som den ska (Stockholm-Göteborg), skönt med värmaren!
Allt fungerar som det ska på bilen.

Den härliga komforten-mjuka fjädringen, har ett litet pris på väghållningen i motorvägsfart, vid snabba rattrörelser blir den lite svajig,
men det tycker jag det är värt även om ett aktivt chassi som styvade upp i högre farter hade varit önskvärt.

Färddatorns indikerade bränsle förbrukning verkar stämma bra med verklig förbrukning.
0,63 l/mil landsväg, 0.73 l/mil motorväg 115km/t indikerat (110 km/t verklig fart),
0,86 l/mil motorväg i 130km/t (125km/t).
Stort luftmotstånd gör nog att det blir dyrt på autobahn!
Kör ekonomiskt, snitt hittils 0.70 l/mil med 40% motorväg.

Gillar: Bluetooth+Iphone med streaming av musik, regnsensorn, ABL, ljudnivån, komforten, VOC+värmare, meny+radiofunktioner.

Önskar: Lite bättre ljud på bluetooth telefon (liten högtalare tror jag), talade radioprogram kan låta lite "skorrigt" i högtalarna,
men det kanske går att ändra med eqalizern. För musik tycker jag ljudet är riktigt bra. (high preformance).

Tillval: Jag hade gärna haft keyless.

Jag tog serviceavtal+trygghetsavtal, trygghetsavtalet kommer nog bara att kosta dom första åren, men man måste välja det när bilen är ny.
Framtiden får utvisa om det betalade sig år 3-5.

Mvh.
Senast redigerad av 7 jagskriverXC70, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det finns 4C till XC70 också. Jag har inte det, för jag värdesätter nivåreglering högre. Bilen går att svänga med på motorvägar ändå.
Användarvisningsbild
av V9097
Grattis till nya bilen! :D

Har du automat eller manuell? Oavsett verkar det som xc70 förbrukar en hel del mer än en v70.
av perhall
Även en vanlig V70 är svajig jämfört med många andra bilar (om än mindre än XC70), jag uppskattar dock komforten.
Intressant med förbrukningssiffrorna. Min T4 verkar dra som en D4/D5 AWD, dvs. automat och AWD eliminerar dieselförbrukningsfördelen. Min drar 0,7 i 115 mätarfart och 0,85-0,9 i 130 mätarfart. Har 6,8 i EU-mix. Jag körde 20 mil exakt häromdagen på 1:44 och då drog den 0,77, 122 i snittfart, några mil i 150 och några mil på essingeleden. På min bil verkar det inte spela någon större foll om man kör 120 konstant i 30 mil eller 10 mil i 150 och 20 mil i 107 = 120 i snitt./PH
Det är en automat.
4C kanske hade passat mig, men jag är väldigt nöjd som det är!
Komfort i toppklass.
Kommer från en golf med sportchassi o 40 000 mil, längtar inte tillbaka :)
Den gick på 0,54 l/mil, +0.16 l/mil för XC70 komfort,storlek o säkerhet känns utmärkt för mig.

Vet någon om ERS (remote start) går att få i sverige.

Mvh
av ansjo
Jag kan bara hålla med, jag har haft min i en månad nu och 200 mil... 8)
Det enda jag kan fundera över är varvtalet i motorvägsfart, en hel del högre varv än min förra XC70 3,2 my08...
av Volvo_S60
Visst är XC70 en underbar bil :D
Efter att ha kört min i två dagar så gillar jag den bara mer och mer. Går så stabilt trots nya 16" dubbäck.
Fyrhjulsdriften ger en grym stabilitet och komfort! Längtar efter lite snö nu :D

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?