Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
Hej

Ska passa på att köpa nya sommardäck till min bil nu eftersom tjänstebilsavtalet snart går ut. Jag har kört på Michelin Energy Saver sedan bilen var ny och har egentligen varit nöjd med dem. De har nu rullat ca 6000 mil och har 3-4 mm kvar.

Är det vettigt att satsa på likadana däck igen eller finns det bättre alternativ? Jag kör på vanliga Volvo 16" och är ute efter lättrullande däck med så lågt ljud som möjligt och bra grepp vid regn. Vad rekommenderar ni?
av Cox
Har du fått ut 6000 mil på dessa, skulle jag inte testa något annat däck.
Monterar du på tex Conti kan du inte räkna med mer än 3000 mil
av Tele
Exakt, kör Michelin . Continental bullrar när dom är halvslitna.. Man får vad man betalar för...
av perhall
Eh.... Conti är väl inte billiga direkt. Däremot har de bättre våtgrepp än Michelin. Men de håller mycket sämre.
Måste dock säga efter att ha kört omkring en del på "senaste" generationen Energy (de som troligen sitter på din V70II) att de är oväntat bra i väta. Men klart sämre än Conti.
Annars är ju Primacy HP lite mer påkostat, lite tystare och lite bättre i väta än Energy, men rullar aningen trögare och kanske håller lite sämre. Men långt bättre än Conti.
Min bror har Conti SC3 225-50-17 på en 2,5T och de var nya för 4200 mil sen, nu nästan blanka - om 40% är kört med vinterdäck innebär det ca 2500 mil. Det är inte bra och väldigt dyrt: 3 kr/mil i däckkostnad. Michelin håller lätt 5000 mil under liknande omständigheter./PH
Användarvisningsbild
av V9097
Finns det någon standard för att mäta hur trögrullat ett däck är? Det vore bra om det fanns en siffra att jämföra :D
av perhall
Det kommer väl nu med energibeteckningar A-E... men är inte riktigt etablerat än. Regummerade däck brukar vara riktigt trögrullande.../PH
av Kristian6
perhall skrev:Eh.... Conti är väl inte billiga direkt. Däremot har de bättre våtgrepp än Michelin. Men de håller mycket sämre.
Måste dock säga efter att ha kört omkring en del på "senaste" generationen Energy (de som troligen sitter på din V70II) att de är oväntat bra i väta. Men klart sämre än Conti.
Annars är ju Primacy HP lite mer påkostat, lite tystare och lite bättre i väta än Energy, men rullar aningen trögare och kanske håller lite sämre. Men långt bättre än Conti.
Min bror har Conti SC3 225-50-17 på en 2,5T och de var nya för 4200 mil sen, nu nästan blanka - om 40% är kört med vinterdäck innebär det ca 2500 mil. Det är inte bra och väldigt dyrt: 3 kr/mil i däckkostnad. Michelin håller lätt 5000 mil under liknande omständigheter./PH
Hei. Jeg er også utrolig nøyd med mine Michelin Energy Saver. Disse däckene ble kjørt 8500 Mil! (ca 60% med sommardäck).

Men nå har jeg kjøpt et sett med begagnade Spartes fälg, som jeg skal kjøpe sommardäck til. Vurderer Michelin Primacy HP eller Primacy 3, som ligger på 69 decibel, som er bra. Men er det noen som har erfarenhet med Brigdestone däck? Noen erfarenheter med stabiliteten på disse däckene? Bedre eller sämre enn Michelin? Jeg har sist vinter fått 2 nye Brigdestone vinterdäck på reklamasjon, på grunn av høgd-kast i däckene..... :(
Jeg hører også at noen rekomanderer sommardäck til V70 med högere Load Index enn orginalt (siden V70 er en stor og tung bil). Noen erfaring?

På forhand, tack for svar.
Användarvisningsbild
av StringerBell
perhall skrev: Min bror har Conti SC3 225-50-17 på en 2,5T och de var nya för 4200 mil sen, nu nästan blanka - om 40% är kört med vinterdäck innebär det ca 2500 mil. Det är inte bra och väldigt dyrt: 3 kr/mil i däckkostnad. Michelin håller lätt 5000 mil under liknande omständigheter./PH
Körstil och trafiktyp, säger jag. Det har rullat Conti SC2/3 på min bil sedan start och jag har slitit ned halvvägs på det andra paret på 11000 mil. Jag kör minst sju-åtta månader med sommardäck. Eftersom bilen rullan nästan uteslutande stadstrafik nu, till skillnad mot fram till ett par tre tusen mil sedan, räknar jag med att det kommer gå fortare att slita ned de jag har nu.
av HenkeH
Som däckhandlare och ex V70II ägare så är mina erfarenheter :

Så högt LI som möjligt är att föredra ur många synpunkter, bla livslängd..

Har åkt Michelin,Conti samt Pirelli på gamla bilen 225/50-17 vinter och 245/40-18 sommar, och skulle aldrig lägga på något annat än Michelin på sommaren och Michelin/Conti/Nokian på vinter.

Primacy HP / Primacy3 är nog världens bästa komfort sommardäck... Kanske inte bäst på alla punkter, men fan så bra på det mesta.

Någon som funderar på 225/50-17 primacyHP så har jag 4st nya som inte kommer att användas till rätt peng.

// Henrik
Användarvisningsbild
av StringerBell
Högt belastningsindex är också en kostnadsfråga, men det kan hända att man tjänar in det då.
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]