Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag köpte en ny Volvo V70 D5 AWD 2011 och efter 3500 mil började växellådan gå ryckigare. Det sker bara vid nedväxling från 4an till 3an, i början var det inte så ofta men idag då bilen har gått 5600 mil så har det blivit oftare. (Känslan är den samma som om jag kör på sportläge)

Det gjordes en adaption på växellådan för några veckor sedan, men problemet kom tillbaka efter några dagar igen.
I måndags beslutade Volvo att byta ut växellådan. Jag fick även höra att jag ej var ensam om detta problem.

/R
Jag tycker också att jag upplever detta i vissa situationer, men vad jag har hört så ska det komma en mjukvaru-uppdatering ganska snart. Ev. redan nästa vecka. Vid första service gjordes en nollställning av lådan, men som du säger så kommer problemet tillbaka.
Jag upplever det främst när jag kört landsväg några mil och sedan bromsar lite lätt inför en korsning och den börjar växla ner. Då hugger det till vid 50? km/h.
Har faktiskt upplevt samma problem med min låda, fast jag har en D3 men det är väl en snarlik låda som i D5 kanske.
min har gått omkring 4600 mil nu.
Det kommer inte jämnt men ibland så smäller den in vid motorbromsning omkring 50 km/h :???:
Det har kommit mjukvaror till vissa chassinummer och årsmodeller, men till vissa kommer det tyvärr inte i dagsläget. Jag gjorde en adaption på min växellåda för ett tag sedan, men felet kom tillbaka ganska fort. Volvo verkstaden jag har kontakt med här i Norrbotten har tagit kontakt med teknikerna via mail och först så skulle ju en adaption göras, vilket dom gjorde som sagt. Men felet kom tillbaka, sedan pratade dom om någon mjukvara som skulle komma V44 men det kom ingen till mitt chassinummer utan det slutgiltiga svaret vi fick på mailet var att byta växellåda. Så i måndags så beställdes en ny låda till min bil som idag byts ut och förhoppningsvis blir klar imorgon/fredag.

Blir det inte bättre för er som gjort en adaption, ligg på verkstaden för vidare felsökning!!

/R
Idag trodde jag dom hade gjort klart jobbet med växellådan, jo visst dom gjorde klart jobbet men när dom hissa ner bilen så gick det inte backa ut bilen. Då var det bara börja om. Ny växellåda är beställd. Jag skrattar ju bara alltså. Vilket skit. För mig är det en gåta att man inte testar grejerna innan leverans.

/R
Jag har precis samma fel på min XC70 D5-12.
Idag var den inne på verkstan och de har nu lagt in ny programvara till växellådan så jag hoppas problemet är "borta".
Men jag är lite tveksam då problemet uppkom efter ca 2000 mil och låter mer mekaniskt än ett problem med mjukvaran.
Borde upplevt felet redan första milen om det bara är fel på mjukvaran, eller ?
Vad jag har hört ska problemet ha löst sig med den nya programvaran till -12 årsmodell. Jag håller helt med dig, jag tror också det är något mekaniskt fel man tyvärr kommer få leva med. Att dom byter ut växellådan på min bil är jag förbryllad över. För man borde inte byta låda om man inte känner till problemet bara sådär.
Nä det behöver inte uppstå ett fel direkt om det bara skulle vara mjukvaran. Växellådan ändrar lite på förutsättningarna när den gått in sig. Andra motstånd och körstilar gör växellådan anpassad efter föraren.

Du får gärna skriva här igen om du upplever förbättringar eller samma fel nu när dom har uppdatera den.

/R
Min D3 awd my12 har samma fel, dvs ibland och vid samma förutsättningar. Märkte det redan före 100 mil. Gör det fortfarande efter polestar uppgradering. Har nu gått ca 1500 mil. Tänkte ta upp detta vid service, samt gnisslande bromsar och kassa torkarblad.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?