Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svedan
Nu i bytartankar.. Kört xc70 i 16000 mil, innan dess xc90 i 16000 mil. Den senare var nog favoriten..
Någon med erfarenhet från både xc 70 och xc60? Jag kör mest lansdväg, diesel, och behov av awd (drar ofta släpkärra).
Dom kostar ju ganska lika, och ingen har direkta säljerbjudande mer än den "vanliga" rabatten man brukar tjata sig till.
Ungarna utflugna, så baksätet är mestadels tomt. Vanligare att dom är fällda när man kör grejer.
Synpunkter tack.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag köpte XC70, för jag tyckte XC60 kändes liten och XC90 gammalmodig, jämförelsevis.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Svårt val. Tycker nog att XC60 bullrar mer än XC70 samt har mindre lasturymme. Sedan är det ju frågan om vad man tycker om designen.

XC60 och XC70 är både lika och olika när det gäller designen. Jag kan faktiskt inte bestämma mig för vilken som är att föredra estetiskt.

I vissa vinklar ser XC60 klumpig ut samtidigt som bakpartiet på XC70 börjar kännas omodernt.

Hälsningar

Henry
av svedan
poseidon skrev:Bara för man drar släp behövs väl inte awd?
Nä, det stämmer. Men oplogat på landet, kör släp på vintern och har 3 båttrailers som ska upp och ner. Kommer vid osandat knappast upp för sista backen med min senaste fwd. Så därför enormt bekvämt med awd :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Guligan
XC60 uppskattar många för att man sitter lite högre. Jag tycker dock den är lite "struttigare" i högre landsvägs/motorvägsfart.
XC70 har mer praktiskt lastutrymme.
Användarvisningsbild
av poseidon
apersson850 skrev:
poseidon skrev:Bara för man drar släp behövs väl inte awd?
Inte det?
Bild
Reagerade mest på skrivningen " jag kör släp därför behöver jag awd"

hade TS instället skrivit "jag kör ofta tunga släp i branta backar så därför behöver jag awd"

så hade det ju inte varit något att ifrågasätta.
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Jag köpte XC70, för jag tyckte XC60 kändes liten
Menar du bagaget då eller? Jag tycker xc60 ser och känns större både i kupen och utvändigt, framförallt är xc60 mycket luftigare i kupen.

/Martin
av Malmstroem
Nu är vi i mitt tycke verkligen inne på avdelningen "tycke och smak". Vill du ha en SUV eller förhöjd kombi?

Jag valde XC70 främst p.g.a. att bagaget är betydligt mer lättutnyttjat. Invändigt uppfattar jag dem som jämnbördiga, även om de är lite olika. XC60 är högre men kortare. XC70 lite mer av personbil, med lägre tak och längre.

Sedan måste jag säga att jag alvarligt hade övervägt en X3 istället för XC60. Detsamma gäller inte XC70. A6 Allroad blir alldeles för dyr, och för mig är Subaru, VW och Skodas modeller i segmentet inte ett alternativ till en XC70.
Volvo 360 88 söker dragkrok

Bör finnas på skroten om inte annars. V[…]

En heads up till alla som läser den hä[…]

Tjänare! Har bytt kamrem efter multiremsras, […]

Jo, det behöver man. Uppgiften ovan är […]