Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Godafton! Jag bytte nyligen min EGR i min D5, gjort adaption och allt nödvändigt. Dock byttes ej själva elkomponenten som styr egr´en, om jag fattat det hela rätt.

Detta gjordes på en Mekonomenverkstad och jag misstänker att det kanske inte var ventilen det var strul med utan själva elmotorn som styr då jag fortfarande har samma problem som jag åkte dit för att åtgärda.

När jag kör innerstad så fungerar allt bra, men när jag kommer ut på landsvägskörning och håller en konstant hastighet rung 80-90 km/h så går motorn ner i felsäkert läge likt ett brev på posten.

Felkoden är :

ECM-P040421 Avgasåterledning reglerkrets inom/utanför gränsvärden. Generellt signalfel. För låg signal, D5244T4

Och Felorsak:
Kärvande EGR-ventil.
Skadad EGR-ventil.

Felsymptom
Försämrad prestanda.
Ojämn tomgång.

Är det så att om elmotorn som styr ventilen är paj lämnar den ingen speciell felkod utan det sätts på ventilen?
Okej! Jag testade köra egr-ventilen med VIDA förut och det funkade fint. Så då antar jag att elmotorn fungerar. Iallafall på och av-funktionen. Det kanske är mera möjligt med någon givare till egr´en om det sitter en sådan på något håll? Eller kommer aktiveringen av EGR direkt från ECM-enheten?
Tjena Martin! Nepp ingenting i displayen, var inne på verkstad idag, körde egrventilen med datorn, den funkar. Sen åkte vi ut och det verkar som att felet uppstår när motorn blir varm och man lägger sig på marschfart. Jag misstänker ställdonet till ventilen, vi ska höras mer om det imorgon.
Mycket intressant, jag märker av på min att jag har ett markant avgasljud när bilen står på tomgång, det låter precis som om EGR:en står öppen, eller lite öppen, jag får bara ibland effektbortfallet, sist var det i förra vecka under en 25 mils resa, men får bilen stå över natten så är den som vanligt igen, sedan dess har den gått 50 mil och inget effektbortfall(limp mode)
Samt att jag tycker bilen smårycker på låga varv och att tomgången är orolig.
Jag hoppas du hittar felet på din bil så att det löser sig för dig, och hoppas du har möjlighet att förmedla dina erfarenheter här på forumet.
Okej, ja min går fint på tomgången så det symptomet har jag inte. Men limphome kommer så fort motor blir varm och jag ligger i 90 km/h på landsväg. Gjorde ren egr igår och problemet kom tillbaka direkt. Det enda som återstår nu är väl att byta ställdonet från Piersburg som ligger på drygt 1800:- på Volvo. Skulle problemet kvarstå efter bytet och adaption av egr så är det ECM'en som blitt kass. För såvida jag kan förstå sitter inga mer sensorer/givare utan det styrs via ECM och insprutningen. Just nu verkar det inte vara någon som vet riktigt, det enda jag vet är att turbo är mycket bra att ha ;)
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]