Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berg35
#697202
Jag pendlar 22 mil/dag, mestadels motorväg där farthållaren brukar sättas vid 120 km/h enligt gps. Sista milen på morgonen och första på eftermiddagen är det kökörning.

Åker idag en högljudd Opel Vectra med manuell låda och sneglar intensivt efter en V70 diesel med automat. Jag har tänkt mig årsmodell 2008 och nyare, alltså en V70 II för max 150' kr.

Är det stor skillnad i förbrukning på de olika motoralternativen eller beror det som jag tror mer på förarens körstil vilken förbrukning man får?
av asfalt
#697208
D5 är något törstig för pendling anser jag. Kör drygt 6000 mil om året och jag dum nog att välja en XC70 med D5, aut och AWD. Det är väl i stort sett alla fel man kan välja på en pendlarbil.

Har du kollat de mindre D-motorerna? Skulle jag få välja om hade jag nog satsat på en mindre motor med FWD
#697266
Hej! 2.0d 4-cyl 136hk PSA motor,finns ju till V70 from 2008-2010. Vet dock ej om den fanns med aut.
Den gick ju fint i V50 iaf, dock vet jag inte hur den sticker iväg i förbrukning på motorväg (om den varvar högt)?
Försök hitta en 2010 pga facelift inuti bla.
Efter 2010 kom nya snålare motorer överlag.
Senast redigerad av 1 W.A.P.E., redigerad totalt 0 gånger.
#697270
Jeg tror D3 motoren passer bra til langpendling med litt motorvei over 100kmt, mer kraft til forbikjøring enn D2/1,6d og fortsatt ganske lavt forbruk... D2en øker sitt forbruk ganske mye om den presses litt utenfor sin "optimale range"....
#697306
XC70 går trögt när det börjar gå fortare än 100 km/h, hög som den är. Men du har ju siktat in dig på V70, så det är inget problem.
Min XC70 D5 AWD automat är rimlig i förbrukning så länge man inte kör fortare än 100 km/h, men sen klättrar det ganska raskt, enligt färddatorn. Nu är väl XC70 lite lägre växlad också. Motorn verkar har törsttröskeln vid 2000 r/min ungefär. Ställer jag farthållaren på tämligen laglig motorvägsfart, alltså 115 km/h, ligger varvtalet på 2150 r/min och förbrukningen (enligt färddatorn, då) någonstans runt 0,7 l/mil. Eller lite drygt, kanske. Men går jag till 130 km/h ökar den med närmare två deciliter/mil.
#697586
Om budgeten är max 150 Tkr så lär det bli en av de äldre dieselmodellerna som är aktuella. De är hyfsat snåla om man kör lugnt. Fordonsskatten är dock hög på dessa bilar i jämförelse med den nya dieselmodellerna.
av berg35
#697601
Guligan skrev:Om budgeten är max 150 Tkr så lär det bli en av de äldre dieselmodellerna som är aktuella. De är hyfsat snåla om man kör lugnt. Fordonsskatten är dock hög på dessa bilar i jämförelse med den nya dieselmodellerna.
Men om jag kör drygt 4000 mil enbart till och från jobbet så spelar inte skatten i sig så stor roll i jämförelse med bränsleförbrukningen.
av Mwi
#697680
2,4D 2010 årsmodell 175 Hp automat och går rätt snålt, min färddator har visat 0,66 l/mil men sjönk under senaste långresan på 300 mil med dubbdäck till 0,64 l/mil. Skröt lite för min kollega men han var nere på 0,54l/mil med sin likadana V70 ??:-/ Tyvärr blir det väl ganska långmilade ex du hittar för max 150,000:- så kör man 4000 mil/år kan det väl kännas lite tråkigt att börja med så höga mil.
Har för mig att skatten ligger lite över 4100: -, och att den motorn fanns bara som 2010 årsmodell.
Och ett litet förslag :)
http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V70 ... ?ca=17&w=3

Men om du inte behöver utrymmet så tror jag V50 1,6D eller 2,0D kan vara ett bra alternativ, tror att de motorerna passar bättre i V50 jämfört med V70, tyvärr vet jag inte om de finns med automat.
av berg35
#697764
Automat är ett krav och med två barn och en Riesenschnauzer är V70 också ett krav (det är iallfall den storlek på bil som krävs det skulle fungera med a6 avant eller 5-serie touring också).

Min tanke är att leta upp en som välskött med få ägare bakom sig som har gått mellan 10'-15' mil. Anledningen att jag tittar på de som gått så långt är att vardeminskningen på en bil som redan gått 10'-15' mil borde vara mindre än på en bil med få mil....eller tänker jag fel?
244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]